Som teaterbesökare möter du henne i skådespelarnas ansikten och hår - maskören Mila L Roberts. Ibland är hennes närvaro knappt märkbar, andra gånger är det som att hennes namn står skrivet i tusch över uppsättningen. Erik Gedeons pjäs Evigt ung i regi av Karin Enberg hör till den sistnämnda kategorin. Skådespelarna ska göras 40 år äldre, och det med trovärdighet.
- Det är en uppsättning som skräddarsydd för mig, med stora sminkningar och olika hårdelar. Jag får ta i riktigt ordentligt. Jag gillar att måla med de stora penslarna, säger Mila L Roberts.
Tidigt intresse
Hon började arbeta på Norrbottensteatern 1980, tog ett uppehåll för frilansarbete 2002 men är sedan åtta år återigen fast anställd. Att det skulle bli en karriär som maskör visste Mila L Roberts, som är uppvuxen i Stockholm, tidigt i livet.
- När jag var barn ville jag jobba med något konstnärligt. En tant som bodde i vårt hus arbetade som maskör på SVT, jag minns att jag fick följa med henne. Det var ett yrke jag tidigare inte vetat fanns. Jag hade som andra barn fantiserat om att bli flygvärdinna eller kanske upptäcktsresande, men mycket snart var det maskör som gällde.
Det finns en renodlad maskörutbildning i Sverige, på Dramatiska Institutet, som tar in fyra elever vartannat år. Den sökande måste ha erfarenhet av teater- eller filmbranschen. Mila L Roberts nekades en plats och fick därmed finna sin egen väg. Hon gick som frisörlärling och lärde sig perukmakeri samt en keramisk utbildning på Nyckelviksskolan i Stockholm.
- När man arbetar med lösa masker måste man ha ett konstnärligt tänkande. Det handlar om färg, form och proportioner.
Lämnade Stockholm
När Mila L Roberts 1980 kom till Norrbottensteatern fanns det som bekant inget samlat teaterhus i Luleå. Hon cyklade mellan Lillan, Hermelinskolans aula och den svarta lådan i Södra hamn. På styret hängde plastpåsar med material, smink och skisser.
- Det var en fantastisk tid, samtidigt som jag också var osäker i min roll som maskör. Jag fick experimentera mig fram, med blandade resultat. Jag var ifrågasättande och sökte mina egna vägar i konsten. Som maskör är man väldigt ensam. En del skådespelare tycker att det är mindre roligt att bli utsatta för plågsamma maskförsök, säger Mila L Roberts.
Bygga relationer
Förmåga att skapa förtroendefulla relationer är, vid sidan om den tekniska kunskapen, en förutsättning för yrket.
- Jag måste ha en förståelse för att skådespelare går in i känsliga processer när de ska hitta en karaktär. En fördel med att jobba på en institution är att jag lär känna människorna. Jag ser var i processen de befinner sig och när det är läge att komma med ett förslag. Jag jobbar i ansiktet på folk, har närkontakt med deras näshår. Då är det viktigt att det finns en god relation i botten.
Genom åren har Mila L Roberts arbetat i en mängd produktioner. En som naglat sig fast i minnet är Tom Sawyers äventyr 1984, där Catherine Parment stod för regin. I ensemblen fanns bland andra Mats Pontén, Rolf Degerlund och Anna Azcárate.
Lurviga typer
- Det var en mycket bra föreställning med starka karaktärer, lite lurviga typer sådär. Och Catherine Parment är en person som stärker ens självförtroende och hjälper en att utvecklas, säger Mila L Roberts, som även nämner Jalle Lindblad som en stor inspiratör.
- De har hjälpt mig in i det fruktbara samarbetet mellan olika yrkesgrupper på teatern.
Ljuset avgörande
Mila L Roberts har ett intimt samarbete med kostymören och scenografen. Hur en mask fungerar på scenen är också direkt kopplat till ljuset. Det handlar hela tiden om att testa, lägga till och dra ifrån. När Kuriren möter henne ska samtliga skådespelare i Evigt ung sminkas för ett genomdrag.
- Den här föreställningen är en utmaning. Alla inblandade måste förstå att det är en maskproduktion utöver det vanliga. Därför är det viktigt att jag redan från början är med i den kreativa processen.
Fotnot: Evigt ung utspelar sig 2051 och handlar om ett gäng skådespelare som minns sin tid på Norrbottensteatern, nu nedlagd och omgjord till ett äldreboende. Föreställningen har premiär den 1 oktober.