Konst.
Samarbetet mellan konstnärerna Brita Weglin och Erik Thörnqvist har mynnat ut i utställningen Två som har vernissage på Galleri Syster på lördag. Och allt började i slutet av förra året med en fråga.
– Erik undrade om jag kunde bli hans mentor. Han ville lära sig mer om grafik. Samtidigt undrade jag varför han ville ha en sådan gammalt dam som mentor, säger Brita Weglin.
De träffades och blev som Erik beskriver det; ”betuttade i varandra”.
– Vi klickade. Det var nog motsatserna, polariseringen som förde oss samma, men istället har vi upptäckt många likheter, trots ålder och olika uttryck. Brita har lärt mig så mycket. Delat med sig av sin gedigna kunskap och sitt liv. Det är inte ofta man träffar någon som man får ett konkret förtroende för, förklarar Erik Thörnqvist.
Erik Thörnqvist är 21 år. Brita Weglin 69 år. Tillsammans har de arbetat kring teman om könsroller, identitet, liv och död och funnit flera gemensamma utgångspunkter utifrån de föreställningar de vuxit upp med.
– Erik har fått mig att leta djupt i min minnesbank om hur det var att vara ung. Och ungdomsidealen är smärtsamt lika över tid. Idéer om hur man ska vara som kvinna eller man är seglivade, menar Brita Weglin.
Men även döden och därmed också livet har varit högst närvarande under deras gemensamma arbete. I juli gick Brita Weglins mamma bort, samtidigt som Erik Thörnqvist under ett och ett halvt års tid arbetat inom hemtjänsten och på äldreboende.
– Vi har bollat idéer, befruktat varandras konstnärskap, för Erik har så härliga och fantastiska projekt. Han har vitaliserat mig, säger Brita Weglin.
Återblicken på ungdomen fick bland annat Brita Weglin att minnas sin ungdoms stora idoler, stumfilmsstjärnor, där Gloria Swanson var hennes alter ego. Men också simmerskan Ester Williams som inspirerat henne mycket i sitt konstnärskap.
– Jag har sparat alla kort på filmstjärnorna sedan barndomen, inklusive klippdockorna. De manliga hjältarna har stora pistoler. Kvinnor som Ester Williams kramar en baby och klippdockorna var trådsmala som Twiggy. Idealen var densamma då som nu, menar hon.
Så föddes idén om att belysa föreställningar om kvinnor och män genom att återskapa minnestavlor med filmstjärnor. Men även ett nytt broderat verk av ”Mamman som bakade 90 rimbobullar”, gigantiska klippdockor samt två nyproducerade collografier kommer att visas under utställningen tillsammans med en del tidigare visade verk i olika tekniker.
– Det blir en del om döden. Den upptar mycket av mina tankar. Jag menar hur ska man hinna med allt man vill, säger hon.
Erik Thörnqvist som gick ut Mode och design för två år sedan har kanske främst arbetat med tuschteckningar som uttrycksform.
– Egentligen är det idén som styr tekniken, men nu ville jag testa något helt nytt.
Sju objektliknande verk, där han arbetat runt temat att vara människa/kropp i samverkan med samhällets normer är Erik Thörnqvist stora bidrag till utställningen.
– Jag har alltid haft en mycket dålig uppfattning om min egen kropp. Jag ville också utforska min egen femininitet som jag förtryckt och begränsat. En sida av mig själv jag aldrig uppmuntrat. Egentligen söker jag skapa nya former och rum där samhällets heteronormativa tvåsamhet ifrågasätts. Jag vill se vad som händer när förutsättningar förändras.
Sju, som i De sju dvärgarna och senare Dantes helvetetsvandring i klassikern Den gudomliga komedin, har också inspirerat honom i skapandet av sju tredimensionella ”dräkter” där materialet och tekniken är mycket varierad. Verket Oskuld består av en body med påsydda platsblommor och ljusmanschetter i skira, ljusa färger har tagit mycket tid i anspråk att färdigställa, liksom det textila verket Svulst där varje frans är handsydd på maskin.
– Det ska ta lång tid. Själva poängen med skapandet är att hamna i ett meditativt tillstånd, säger han.
I samband med att utställningen Två har vernissage är den officiella delen av mentorskapet över. Erik Thörnqvist flyttar till Karleby i Finland för studier vid Nordiska konstskolan. Arbetsproverna hjälpte Brita Weglin honom med.
– Det är den stora grand final på vårt samarbete. Det är dags för en ny fas i livet för Erik, men jag och min man ska åka och hälsa på honom nästa vår. Mentorskapet är förvisso över men vår vänskap finns kvar, säger Brita Weglin.
Erik Thörnqvist nickar instämmande.
Fotnot: På Kurirens webb: www.kuriren.nu/kultur finns filmer på Erik Thörnqvists olika verk.