Melodiska myter och poesi

"Det spänns en djärv båge mellan violinisten och gruvarbetaren Kalle Lagerkvist och rocksångerskan och estradpoeten Patti Smith när litteraturscenen Kontext bjuder in till sin första kväll för säsongen på Ebeneser i Luleå". skriver Norrbottens-Kurirens Marianne Söderberg i sin recension.

Kultur och Nöje2005-09-21 06:30
Musikaliska skrönor<BR> Medverkande: Katarina Mazetti, Pamela Jaskoviak, Svante Lindqvist och Erik -Petersen <BR>Kontext <BR>Ebeneser, Luleå <BR>Det spänns en djärv båge mellan violinisten och gruvarbetaren Kalle Lagerkvist och rocksångerskan och estradpoeten Patti Smith när litteraturscenen Kontext bjuder in till sin första kväll för säsongen på Ebeneser i Luleå. Musikaliska skrönor är utlovade och köerna ringlar långa och lokalen blir fullsatt.<BR>Kontext drivs som en ideell förening med radioproducenten Kerstin Wixe och Marika Hansson, just nu ledig från sin tjänst som informatör på Norrbottensteatern, i spetsen och höstens program har skruvat upp förväntningarna. Författarscenen har vid det här laget hunnit få några år på nacken och blivit en etablerad del av Luleås kulturutbud.<BR>På scenen samsas denna kväll författarna Katarina Mazetti och Pamela Jaskoviak med musikerna Erik Petersen och Svante Lindqvist. Fast riktigt så enkelt är det inte. Katarina Mazetti har också en musikalisk bakgrund och är för kvällen utrustad med dragspel, Erik Petersen framför egenhändigt skrivna texter och Svante Lindqvist har ju skrivit både böcker och pjäser. Den enda som inte har instrument med sig är Pamela Jaskoviak, men är i stället ett stycke musik genom sin röst och i sin poesi. Det vet inte minst alla de som brukar lyssna till hennes krönikör i radions Godmorgon världen på söndagförmiddagarna.<BR>I tur och ordning tar de ord och ton på scenen. Svante Lindqvist berättar om sin fiollärare hemma i Malmberget. Om Kalle Lagerkvist, han som i 50 år jobbade i gruvan men som i hela sitt liv titulerade sig ?musiker? i telefonkatalogen. Men också om den där dagen när Pelle Lindström i 1970-talets högljudda grupp Kebnekaise bjöd in honom som gästartist under en konsert i Malmberget och därmed räddade gossen Svante, som vid det aktuella tillfället såg livet (läs tjejerna) gå honom ur händerna i takt med att fiolen blev allt viktigare.<BR>Katarina Mazetti tar oss med till en icke namngiven by i Västerbottens inland där medborgarna genom heliga dop begåvats med namn som Kent-Elvis, Burt-Conny och Sumo och kommer på vägen fram till avslöjandet om sanningen bakom Vattenfalls beslut att skänka en miljard kronor i bonus till sina direktörer.<BR>Den mångsidige musikern Erik Petersen ? som såvitt han vet inte är släkt med kommunalrådet ? målar upp sin berättelse Skyll mig på bossa nova till ett skruvat dragspel, för oss till Rimbo latrin, via ett bageri och ett danspalats i en gammal möglig gymnastiksal vidare till en förändrad livshållning.<BR>Pamela Jaskoviak, som också arbetar som översättare, har i den nyligen utkomna boken Beat! med texter om och av den så kallade beat-generationen, översatt några texter av Patti Smith. Inte för att hon riktigt hör till just den generationen ? Patti är först och främst rock ? men hon delade en gång i tiden scen med några av beatpoeterna i St. Mark?s Church och var personlig vän med William S. Burroughs och Allen Ginsberg.<BR>På Kontext läser Pamela Jaskoviak bland annat sin översättning av Patti Smiths Piss Factory, texten till en låt som finns på hennes första singel från 1974, en svart skildring av jobbet på en fabrik hemma i New Jersey, om längtan bort och om sitt beslut att göra sin röst hörd. Hon som reser lätt och inget annat har att dölja än sin lust.<BR>Det blir rock?n?roll. Allt finns där. I texten och i Pamela Jaskoviaks sätt att läsa.<BR>Fortsätter det så här får hösten gärna bli lång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!