Melodifestivalen satte nytt tittarrekord

Drygt 4,2 miljoner tittare såg Carola vinna Melodifestivalen.
Det är den högsta siffran hittills för ett direktsänt evenemang i svensk TV, sedan man började med elektroniska mätningar 1994.

Kultur och Nöje2006-03-21 06:30
Carola är lika med höga tittarsiffror. Hennes seger i finaltävlingen i lördags sågs av 4.240.000 tittare, vilket är rekord för direktsända evenemang i svensk TV. Bara Kalle Anka och hans vänner har haft högre siffror. Det var 1997. <br>&nbsp;? Jag tror att det beror på två saker. Dels var det ett väldigt, väldigt bra startfält. Och sen har Carola en egen liten effekt. Det syntes ju redan på siffrorna för hennes deltävling, säger Christer Björkman, artistchef för Melodifestivalen. <br>Carolaeffekten blir tydlig när man granskar tittarsiffrorna från tidigare deltävlingar. Deltävlingen i Göteborg, där Carola vann, sågs av 3,65 miljoner tittare, vilket var rekord för en deltävling i Melodifestivalen. Det förra rekordet för en deltävling var från 2003 ? och då var Carola program-ledare. <br>Sex miljoner<br>Carola innehar även ett annat tittarrekord: när hon deltog med Främling i schlager-EM i München 1983 sågs tävlingen av hela 6,1 miljoner tittare, 84 procent av svenska befolkningen. Fast på den tiden saknades mer exakt elektronisk tittarmätning. <br>Då fick folk själva tala om för intervjuare vad de såg på för TV-program, vilket är en långt mer osäker statistisk metod.<br>Christer Björkman tror att rekordet från i lördags kommer att stå sig länge. <br>&nbsp;? Allt över fyra miljoner är ohyggligt svårt att nå. Och ju hög-re över fyra miljoner du kommer, desto märkligare är siffran. Jag tror det är svårslaget, säger han, nyss utkommen från planet i Aten, där han är för att rekognosera inför schlager-EM i maj. <br>Exakt hur SVT ska slå rekordet nästa år, är inte klart ännu. Enligt Christer Björkman kommer man att diskutera Melodifestivalens förnyelse under våren.<br>&nbsp;? Fram till och med den 20 maj kommer vi att ha många möten där vi diskuterar hur vi ska göra. Än så länge är det inte klart. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!