När Melodifestivalen sändes från Luleå i lördags satte sig 2,65 miljoner svenskar i tv-sofforna för att se när Mariette och Mohombi gick vidare till final i Friends arena.
Även om det blev helgens mest tittade program i Sverige var det rekorddåliga siffror för Melodifestivalen som inte har haft sämre tittning det senaste decenniet. 2010 hade programmet 2,3 miljoner tittare – men då i konkurrens med OS.
Sedan premiären i Linköping då 2,85 miljoner personer följde tävlingen har intresset minskat för varje vecka. Deltävling 2 lockade 2,71 miljoner tittare.
Även antalet röster har minskat per vecka, till lördagens tävling i Luleå röstade 473 000 personer vilket nästan är 30 000 mindre än vid premiären.
Intresset från norrbottningarna visade sig också vara mindre än vad som sades på förhand då både fredagens och lördagens genrep hade flera hundra tomma stolar på läktarna. Den direktsända lördagskvällen var slutsåld, vilket betydde 4 200 personer i Coop Norrbotten Arena.
Men helgens stora publikssuccé var i stället kringarrangemanget för familjerna i Luleå Energi Arena där SVT:s barnprogramsprofiler uppskattningsvis lockade totalt 6 000 besökare under hela dagen.