Mellanrummets betydelser

SKÄRM 19. LG Lundberg på Konsthallen i Luleå.

SKÄRM 19. LG Lundberg på Konsthallen i Luleå.

Foto:

Kultur och Nöje2010-05-28 06:00
"Trettio ekrar möts i hjulets nav Centrumhålet ger hjulets gång Lera formar krukans
väggar
Kärlets tomrum är dess gagn Dörrar och fönster sågas ut i rummets väggar Det är tomrummet som ger dem funktionen Medel är vad varandet innebär Det verksamma är vad som inte är."

Tao-Te-Ching

Den fulla innebörden av stroferna i kapitel 11 ur Lao-Tzu:s vishetslära Tao-Te-Ching drabbade mig som en visuell insikt 1981 när jag för första gången såg LG Lundbergs Mahognyobjekt i resväska på Norrbottens museum. "Medel är vad
varandet innebär, det verksamma är vad som inte är."

Det verksamma, tomheten, tog gestalt i form av en minst 14 kilo tung romboid mellanrumsform i kompakt mahogny nedsänkt i en likaledes romboid koffert med påklistrade adresslappar. Detta konceptuella verk kom till 1976 i en tid då många svenska konstnärer lät sig förföras av idéer som en annan kinesisk tänkare samlat i en lite röd bok som ingen längre vill kännas vid. Den konceptuella kons-ten, det som Joseph Koshut kommit att kalla "visuell
filosofi", eller "vad innebörden har för innebörd" hade inte slagit igenom på allvar i Sverige vid den här tiden. Lundbergs utställning blev grundligt utskälld då den
visades på Norrbottens museum. Ganska orättvist, eftersom mellanrumsformer är något som alla konstnärer arbetar med. Skillnaden i Lundbergs fall var att han poängterade rummet runt motivet. Han vände på steken och gjorde bakgrunden till motiv. Den romboida mellanrumsformen hade sin upprinnelse ur målningar av stängselnät. Det rutmönstrade tomrum som uppstår mellan nätmaskorna, hålen, är en del av nätets natur - dess funktion - "det verksamma är vad som inte är". Kan det sägas tydligare? Det är med igenkännandets glädje man får återse delar av Lundbergs museiutställning i utställningen Nedslag 2 som är retrospektiv och som omfattar bilder från 1966 till 2010. För första gången tar en konstnär hela konsthallen i anspråk. I Konsthall 3 hänger bilder från sextiotalet och början av sjuttiotalet. Det är bilder som svarar mot de ny-realistiska/foto-realistiska strömningar som uppstod i Frankrike under femtiotalet och i Sverige decenniet därefter. Foton eller fotokollage utgjorde ofta förlagor till målningarna, där mycket av poängen låg i själva överföringen mellan medierna. Uttrycket färgades och tillspetsades av att mer eller mindre flyhänt skruvas genom ett temperament. Popkonsten i USA kom även den att ha inflytande över nyrealismen i Sverige. Många av popkonstens koryféer arbetade i reklambranschen med stora handmålade reklambilder i plana färgfält, sådana som visades utmed de amerikanska motorvägarna. Det var ett kort steg för många av dessa hantverkare att ta klivet över till konstbranschen när tiden var mogen för popkonsten. Även LG Lundberg har ett förflutet i reklamvärlden vilket man kan ana i exempelvis bilderna Utmanaren eller Eat your animal crackers. Konsthall 2 innehåller nämnda stängselmålningar och mellanrumsobjekt. Här ingår även en av hans avmålade sjukhusskärmar från 1970-talet. En belyst skärm där man inte ser om eller vad den döljer. Jag vill minnas att Luleåutställningen 1981 innehöll några av dessa målningar. Konsthall 1 innehåller framförallt målningar från 1990-talet och 2000-talet. Här återkommer lite av fotorealismen i interiörbilder från ateljéer och i den märkliga bilden Grand Hôtel Saltsjöbaden några år runt 1950. Det är en bild i rödbrunt av hotelloungen på nämnda hotell. Runt bilden finns fyra rutor målade med familjenamn på de gäster som hade ett permanent boende på hotellet vid den här tiden varav ett av namnen är Lundberg. Konstnärens något excentriska fader tyckte det var mer praktiskt att bo på hotell än i något eget. Förutom dessa interiörer visar Lundberg i Konsthall1 en mängd bilder man skulle kunna karaktärisera som skärgårdsbilder. Här är penselskriften friare, mer som minnesbilder än avbildningar. Ett intressant tekniskt tilltag är att Lundberg tycks ha arbetat på transparent plastfilm lagd över gulnad kartong på de små formaten. De stora landskapsmålningarna verkar även de ha någon slags utskrift i botten applicerad på duk. Man anar en uppförstorad gräng, en slags rasterverkan på vissa ytor. Det ger liv i ytorna och med rinningar i färgen som skira spetsmönster över de återhållna färgfälten i ett vackert naturlyriskt måleri. Förövrigt vill jag tillägga att poesin inte ligger i ämnesvalet utan i det som står skrivet i pauserna och i tomrummet mellan raderna. "Medel är vad varandet innebär, det verksamma är vad som inte är."

Konst 

LG Lundberg 

Nedslag 2

Konsthallen, Luleå

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!