Medeltid och nutid tillsammans

"Älskvärd och angenäm musik som spänner från så långt tillbaka som 1100-talet fram till våra dagar". Så betecknades konserten i Ebeneser med Kerstin Frödin, Leif Karlsson och Luleå kammarmusikförening i söndags.

Kultur och Nöje2005-09-19 06:30
Sånger utan ord från medeltid och nutid <BR>Kerstin Frödin, flöjt, Leif Karlsson, slagverk,Luleå Kammarmusikförening<BR>Ebeneser, Luleå, söndag 18 september <BR><BR>Älskvärd och angenäm musik som spänner från så långt tillbaka som 1100-talet fram till våra dagar stod på programmet när flöjtisten Kerstin Frödin och slagverkaren Leif Carlsson framträdde på söndagskvällen i Ebeneser.<BR>Flöjt och trummor var vanliga instrument i äldre tider. De trakterades av musikanterna i de kringresande gycklarsällskapen lika väl som de användes för att underhålla vid hoven. <BR>Och mestadels gällde vid dessa tillfällen att hålla folk på gott humör. Med glimten i ögonvrån och med en betydande skicklighet kunde också de båda artisterna föra medeltiden och nutiden samman och visa att musiken överbryggar avstånden i tid och rum.<BR>Titlarna på gammal franska och latin kan möjligen antyda stämningar eller känslor. <BR>Vad kaprifolen berättade i Lai de chèvrefeuille från 1200-talet kan man bara fantisera om och att -Iocundare plebs fidelis handlar om att roa det trogna folket ? det handlar om att rätt och slätt underhålla och i sådana sammanhang rör det sig förstås ofta om kärlekens hopp, glädje och smärta.<BR>Leif Karlssons berömmelse är kopplad till slagverksensemblen Kroumata och han leder också Norrbottens Ungdomsorkester. <BR>Kerstin Frödin är högt uppburen solist och kammarmusiker, dessutom lärare vid Musikhögskolan i Stockholm. I deras program ingår också nyskriven musik, bland annat Kristina Forsmans Ingenting är evigt, där Leif Karlssons instrument är glasskålar, formade av konstnären Kjell Engman på Kosta-Boda, i olika storlek och med olika klangvärden, ur vilka Leif Karlsson tillsammans med Kerstin Frödins ömsom milda, ömsom lite sträva flöjt skapar en säregen och märkvärdig stämning.<BR>Från vår tid är också schweizaren Roland Mosers Alrune, en växt som omges av trolldom och magi och dessutom sägs skrika när man bryter den. <BR>Det var ett virtuost solonummer för Kerstin Frödin i likhet med mexikanaren Mario Lavistas Ofrenda (dedikation), där röst och flöjt förenades i en tvåstämmig final. <BR>De dansanta estampierna och den franska ballad som spelades som extranummer underströk ytterligare den här kvällens glädjefyllda karaktär.<BR><BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!