Medeas omöjliga livspussel

Gestalten Medea, hämtad från den grekiska mytologin och dramatiserad redan av Euripides, har lockat många, inte minst på scenen.

Foto:

Kultur och Nöje2008-09-05 06:00
Gestalten Medea, hämtad från den grekiska mytologin och dramatiserad redan av Euripides, har lockat många, inte minst på scenen. Medea, hon som älskar Jason, som blir övergiven och statslös, som i sin stora förtvivlan dödar sina egna barn. I Suzanne Ostens och Per Lysanders händer blev det Medeas Barn, en barnens betraktelse av en skilsmässas helvete. I dramatikern Kristian Hallbergs, skådespelaren Maja Runebergs och regissören Rasmus Lindbergs blir det en halsbrytande komedi med djupsvart botten om det svåra i att bli mamma
utan möjligheter till val mellan barn och arbete, i det här fallet teater. En storslagen Medea, utstyrd med antikens alla attribut, kör ett eget rejs på scenen. Men i kulissen finns lille Leon i sin barnvagn. Mitt under den stora dramatiken vaknar han och vägrar somna om. Mamman och skådespelaren skiftar roller på scenen. Medea talar plötsligt barnspråk, mamman börjar iscensätta sitt eget livs teater. Nyss har hon anklagats av både nära vänner, mamma, svärmor och kollegor för att vara en dålig mor. Men "Maja the fabulous" vet att göra motstånd. Karikerar alla belackare så mycket hon kan, kommer med häftiga motargument, höjer rösten, visar minsann vem hon är. Allt i det rasande tempo som bara den mest jagade kan mäkta med. Hon är en duktig komiker, Maja
Runeberg, härmar och står i, pladdrar på och far fram. Ändå avvaktar man gärna bakom skrattet, riktigt säker är man inte. Det ska man heller inte vara, dramat vrids obönhörligt mot en smärtpunkt där livet till slut känns mycket skört. Just så får teater gärna vara.

Teater

Maja Runeberg sätter upp Medea

Skådespelare: Maja Runeberg Manus: Kristian Hallberg Regi: Rasmus Lindberg Gästspel, Norrbottensteatern
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!