Med Schumann in i det nya året

Schumannafton
Mezzosopran Solgerd Israelsson
Piano och ackompanjemang Kristina Nilsson
Örnäsets kyrka
Nyårsdagen

Kultur och Nöje2006-01-02 06:30
Den unga mezzosopranen Solgerd Israelsson gav på nyårsdagens kväll sin första konsert i Luleå sedan hon lämnade länet för Operahögskolan i Göteborg. Där studerar hon med fördjupningar i romanser och lieder. Publiken i Örnäsets kyrka fick många smakprov på hennes specialitet under aftonen.<br>Schumann skrev över 150 romantiska sånger. Många av ren pur lycka över kärleken till den berömda pianisten Clara Wieck som han så småningom gifte sig med. Det och mycket annat visste Solgerd Israelsson och Kristina Nilsson att berätta i pauserna mellan framförandena av hans verk.<br>Solgerd Israelsson hade valt ut tio sånger. Hon inledde med Lied der Suleika ur Opus 25 Myrthen och MitMyrten und Rosenur Opus 24 Liederkris, båda från 1840. Efter Die Kartenlegerin ur Opus 31 framfördes två sånger som enligt sångerskan uttryckte hennes egen längtan hem till Råneå och fjällvärlden. Det var Hochländers Abscheid och Die Hochländer?Witwe ur Opus 25 med text av Robert Burns. Dessa två sångnummer utmärkte sig också som några av de allra bästa i musikkvällens program.<br>Med tiden fick Robert Schumann allt större problem med sin sinnessjukdom. Det hörs i hans sånger som blev allt mer dramatiska. De fem sista sångerna var från hans svåra period i livet. Ett liv som slutade på sinnessjukhus.<br>Så fick vi höra Kennst du das Land, Nur wer die Sehnsucht kennt, Heiss mich nicht reden och So lasst mich scheien. Av dessa stannar Heiss mich nicht reden kvar längst, så obeskrivligt vackert sjungen av Solgerd Israelsson. Schumannprogrammet avslutades med Singet nicht in trauetertönen.<br>23-åriga Solgerd Israelsson har en vacker skir röst med tiden framför sig. Hennes framförande sprider värme och glädje till musiken. Hon är en av flera mezzosopraner från Norrbotten som vi har all anledning att känna oss stolta över.<br>Kristina Nilsson fick som utomordentlig ackompanjatör den här kvällen visa sin styrka som solist i två nummer. Hon inledde konserten med Träumeriur Opus 15 KInderszenen. Hon spelade också det vackra och kvällens förmodligen mest kända nummer Aufschwung ur Opus 12 Fantasistücke. Suveränt bra.<br>Extranumret bröt Schumannsviten. När tonerna från Franz Schuberts Ave Maria klingat ut kunde vi, berikade till själen, lämna Örnäsets kyrka.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!