Med öga för manligt mode

Det började som ett bråk över ett par trekvartsbyxor i Prag och blev till landets första modeblogg för män. I dag är det en av landets största bloggar alla kategorier och även den första svenska blogg som köpts upp av ett stort mediaföretag.
Kuriren träffade Tomas de Souza som tillsammans med två kompisar driver prisade manolo.se

Kultur och Nöje2007-05-12 06:00
<P>2004 var året då fenomenet blogg tog över både media och folks medvetanden. Det var också året då kompisarna Tomas de Souza, Fredrik Edling och Björn Jeffery promenerade omkring i Prag på en tio dagar lång semester och började bråka om huruvida ett par trekvartsbyxor var okej att ha på sig på stan eller inte. Efter att det där bråket lagt sig insåg Tomas och hans kompisar att de hade kommit på nåt. <BR>- Då fanns det egentligen bara tidningar som Slitz eller Café som skrev någonting om mode för killar, och av förklarliga skäl kände vi oss inte hemma med den typen av tidningar så vi beslöt oss för att starta en blogg, säger Tomas de Souza, som pluggade fem år i Luleå men lämnade stan i december 2006 för att satsa på företaget i Malmö. <BR>Sedan dess har tidningen Internetworld röstat fram manolo till Sveriges bästa kulturblogg, Tomas har listats av ekonominyheterna.se som en av landets "nya mediaelit" och manolo blev också den första svenska blogg som till delar köptes upp när tidningen Sydsvenskan gick in i projektet för snart två år sedan. <BR>Sajten drivs fortfarande av samma tre kompisar som kläckte idén i Prag och har mellan 20.000-28.000 unika besökare i veckan. På bara några år hade också blivit stilbildare för massor av unga män som startat egna, privata modebloggar. Allt jag läst om Tomas de Souza innan vi ses tyder på att han är urtypen för en entreprenör. Innan manolo var han först med att lägga ut sudoko på nätet och han spirar redan på nästa, stora idé som är en resesajt som han hoppas ska revolutionera internet. Men det är som bloggare han och manolo revolutionerat synen på mode för män.<BR>- Även om mode är världsliga saker så ville vi göra det på ett seriöst sätt, både jag och Björn hade lite erfarenhet av journalistarbete och vi har aldrig skrivit om saker bara för att ett företag skickat gratisprover. Just det har annars varit ett problem bland bloggare i stort, säger Tomas. <BR><STRONG><SPAN class=mr>En säsong i förväg <BR></SPAN>Hur gör ni för att hålla er uppdaterade? <BR></STRONG>- Vi använder oss av internet, att rapportera om mode är liksom ingen "rocket science". Minst en säsong i förväg så vet man vilka trender som kommer och vad designers satsar på. Om man lägger tid på att kolla igenom det så är det inte så svårt. Vi fungerar mer som ett filter för läsaren och samlar in en massa info som vi presenterar i stället för att vi bara skriver vad vi själva tycker är snyggt. <BR><STRONG>Vad är typiskt manolo?<BR></STRONG>- Dels det jag sa att vi inte pekar folk på näsan och säger att "så här ska du klä dig", utan att vi mer presenterar lite olika typer av mode så får man bestämma själv. Det handlar snarare om att förmedla en självkänsla, mode handlar ju någonstans om att hitta sitt eget. Många av våra besökare är skolungdomar som frågar om olika plagg, då kan vi hjälpa dem och de kan komma till skolan och om någon ifrågasätter vad de har på sig kan de berätta vem som har gjort den här jackan, det ger självförtroende.<BR><STRONG>Varför vågar män inte prata öppet om hårborttagning eller pojksmink?</STRONG><BR>- Det ska fortfarande vara diskret och det grundar sig på gamla uppfattningar om vad som är manligt såklart, men det där suddas ut mer. I dag är det mer okej att bry sig om hur man ser ut. Om man kan göra nåt åt sitt utseende så förbättrar man också sitt personliga varumärke, vilket man får fördelar av. Så funkar världen och det inser folk också.<BR><STRONG><SPAN class=mr>På väg mot acceptans<BR></SPAN>Hur länge tar det innan män kan vara lika öppna med sin fåfänga som tjejer?<BR></STRONG>- Vi är i alla fall på väg dit, det märks inte minst i de här nya privata modebloggarna som kommit. Folk vågar mer nu och för vissa är det redan där men den stora massan tar ett tag till på sig. Det är inte heller bara en generationsfråga utan grundar sig också på att folk är olika.<BR><STRONG>Om metrosexuell var ordet för 2005, hur sammanfattar man det manliga skönhetsidealet år 2007?</STRONG><BR>- Det har kommit en massa responser på det där med metrosexuell och det ordet har blivit utslitet ganska fort, vilket jag tycker är bra. Saken är att det handlar ju inte om sexualitet överhuvudtaget. Därför kan det inte vara nåt ord som har sexualitet i sig heller. Det handlar om medvetenhet...jag säger det ordet, medvetenhet. Om sig själv och vad man vill.<BR><STRONG>Vad påverkar modet? Hur mycket makt har exempelvis David Beckham kontra en blogg?</STRONG><BR>- Vi har ju presenterats som den nya makthavarna men det verkliga makten finns inte hos oss. Den verkliga makten finns ute i kompiskretsarna. De här coola killarna som kompisarna kan se upp till och ta efter. Sen vad som styr dom killarna är svårt att säga, de där personerna är ofta föregångare som själva är ute och letar. Jag tror säkert att David Beckham hade massor av folk runt sig som var mycket mer vågade, han var nog mer en katalysator för att hans roll som fotbollsspelare var så unik.<BR><STRONG>Vad tycker du om Luleå som modestad?<BR></STRONG>- Procentuellt sett är det fler som är medvetna här än i storstäderna. Det finns oerhört många frisörer till exempel och butiker som Fresh soles som verkligen ligger i absolut framkant när det gäller smala saker som sneakers. Det säger ganska mycket om hur klimatet är här, intresset att vilja utforska den biten finns och är stort i Luleå. Studenterna är nog de som ligger efter, det är de lokala förmågorna som står för det mesta av nyfikenheten.<BR><STRONG>Vad blir nästa mediafenomen efter bloggen?</STRONG><BR>- Bloggen har varit stark i över tio år, den har nog kommit för att stanna. Bara att den blir mer tillgängligt och ständigt utvecklas, man kan lägga ut ljud och sånt. Om det alltid kommer att kallas blogg är en annan sak men folk kommer alltid vilja lägga ut sina personliga åsikter om saker.</P>
STILIKON
<STRONG>Namn:</STRONG> Tomas de Souza. <STRONG>Ålder:</STRONG> 26. <BR><STRONG>Bor:</STRONG> Malmö. <BR><STRONG>Bakgrund:</STRONG> Född i Göteborg, jobbade ett tag som journalist på Nerikes Allehanda och pluggade civilingenjör i Luleå mellan 2001 och 2006. <BR><STRONG>Gör:</STRONG> Projektledare på kommunikationsbyrån Good old, och deltid som ansvarig utgivare på manolo.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!