Med Mare Kandre i centrum
Några av dem möter vi i 00-tals temanummer om Kandre. Carl-Johan Vallgren kallar henne "min generations största författare", Aase Berg framhåller hur Kandre gjort det möjligt för kvinnor att laborera med annat än så kallade mjuka värden i sin skrift, hur hon forcerat väggar till tidigare obeträdda rum.
Litteraturvetaren Mattias Fyhr, vars avhandling delvis handlar om Kandre, gör mig dock lite illa till mods med sin något kletiga idolisering - att beskriva henne som ett slags sprött och egenartat naturväsen känns mer än lovligt genant.
Men alltså: Kandre var en författarnas författare. Är det detsamma som att hon skrev för kollegerna? Nej, jag vill nog inte mena det. Snarare att hennes böcker hade sådana kvaliteter att de kunde fungera som sporer för annan litteratur, ett slags injektioner, som på sikt är mer värt än något annat när det handlar om att värdera ett författarskaps betydelse.
I en av numrets längre texter funderar poeten Lars Mikael Raattamaa kring en fras ur Kandres Bübins unge (1987): "Vart man än går är det bort man kommer." Det är karaktären Kindchen som tecknar ner den i ett brev.
Raattamaa kopplar det till en rörelse i motsatt riktning än den filosofin står för, som han vill tillskriva en strävan efter att göra allting till ett hem. Ett annekterande av världen, får man förmoda. Med maktanspråk. "Mare Kandres personer är allt annat än maskrosbarn, allt annat än naturbarn. De liknar mer Cathy i Emily Brontës Wuthering Heights eller Maria Gripes Ellen-Dellen i romanen med samma namn. De kan aldrig lita på att någon naturlighet ska ta hand om dem, det finns inget hem där de kan lägga sin hatt."
Helt lätt är det inte att nå kärnan i hans text, men den är ett stycke uppslagsrik litteraturkritik. På samma gång respektfull och respektlös mot det skrivna.
Tidskrift
00-tal
#23/2006
00-tal
#23/2006
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!