Mästarkurs i Övertorneå
Den internationella orgelfestivalen som ordnas för tredje gången erbjuder, förutom konserter, organister en chans att förkovra sig inom sitt instrument med mästarkurs för organister. Lärare är Jaana Ikonen, orgelpedagog vid Sibeliusakademin i Helsingfors samt nyligen prisade domkyrkoorganisten Markus Wargh, Luleå. När Kuriren hälsar på är det improvisation som avhandlas och nämnde kulturstipendiat och konsertorganist Markus Wargh är instruktör.
Ger inspiration
Enligt Wargh är det en ny värld som öppnas för många av eleverna när improvisationen kommer in i bilden. För Kaisa Liltti är det andra året som hon deltar i mästarkursen.
- Det är en så bra kurs med bra lärare så jag ville komma tillbaka, säger L iltti som är kantor i Ranua, Finland.
Hon tycker att kursen förutom rent den yrkestekniska förkovringen ger idéer och inspiration att öva vidare och utveckla sitt spel.
- Det var lite nervöst första dagen att spela upp för dessa fantastiska instrumentalister men nu går det lite bättre, säger hon innan det är hennes tur att spela.
Musiken är ett flöde
Markus Wargh instruerar, berömmer och kritiserar med livfullhet och arrangemang. Koncentrationen är den högsta möjliga hos både lärare och elev.
- Håll ihop det, musiken ska vara som ett flöde, stolpa inte upp det, instruerar Wargh när Kaisa Liltti tar sig an en av koralerna.
De byter plats emellanåt och Wargh drar i någon av spakarna på den antika orgeln innan ljuv musik framträder. Eleverna lyssnar andäktigt och ler emellanåt åt den unge magisterns lekfulla, ekvilibristiska improvisationer.
Läraren tycker att kursen går bra och att eleverna är duktiga.
- Det är en ny värld för dom, en märklig sådan. Improvisationen har vissa former, speciellt till en början. Sedan är det viktigt att vara öppen för vad man själv och instrumentet har för möjligheter, berättar Markus Wargh, som själv studerat vid Sibeliusakademin i Helsingfors och musikhögskolan i Piteå och för övrigt snart ska ge ut en Bach-CD, samt en DVD med improvisationsmusik.
Speciell orgel
Orgeln i Övertorneå kyrka som används i kursen är från 1600-talet, den äldsta i bruk i Sverige och har en mycket speciell klang och stämning, enligt Wargh.
- Den är tempererad på ett sätt som orglarna var på 1600-talet. Vissa tonarter klingar väldigt rent, säger Wargh och demonstrerar ett mäktigt F-durackord.
- Andra tonarter låter nästan falska, fortsätter han och tar ett Fiss-durackord som till och med Kurirens utsände kan höra låter lite surt.
Enligt Wargh lämpar sig orgeln för musiken från den tiden och ger den en extra spänning och kontrastrikedom. Han menar att nyare så kallade liksväviga orglar också fungerar att spela Bach och samtida musik på, men på den tyskbyggda orgeln i Övertorneå blir det riktigt rätt. Kursen pågår veckan ut och eleverna ger också en konsert med sina nyinlärda färdigheter under orgelfestivalen i Polcirkelland.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!