"Man behöver mycket i bagaget"

Kanske är det lite som för manliga skådespelare och Hamlet - en dröm och en utmaning i den högre skolan?

DIRIGENT OCH SOLIST. "Beethovens violinkonsert kräver sin man. Den är ren och enkel och samtidigt mycket avancerad och djup", säger violinisten Christian Svarfvar som för första gången tar sig an stycket, den sista av de klassiska violinkonserterna han repeterat in.

DIRIGENT OCH SOLIST. "Beethovens violinkonsert kräver sin man. Den är ren och enkel och samtidigt mycket avancerad och djup", säger violinisten Christian Svarfvar som för första gången tar sig an stycket, den sista av de klassiska violinkonserterna han repeterat in.

Foto: Petra Isaksson

Kultur och Nöje2010-02-11 06:00
- Beethovens violinkonsert betraktar jag som violinkonserternas violinkonsert. Man behöver mycket i bagaget för att spela den och jag har medvetet väntat med att repa in den. Vet inte om jag är redo nu heller, men det känns som om vi gör en mycket fin tolkning tillsammans, säger violinisten Christian Svarfvar som för allra första gången framför Beethovens Violinkonsert i d-dur på turné tillsammans med Norrbottens Kammarorkester. På repertoaren
I november hoppade han mycket plötsligt in som solist i Mendelssohns violinkonsert efter att holländska Isabelle van Keulen insjuknat. Då skulle han som vanligt ha varit konsertmästare i Norrbottens Kammarorkester där Christian Svarfvar, liksom de övriga musikerna i Norrbotten Neo, har ordinarie platser. Mendelssohns berömda violinkonsert fanns, till skillnad från Beethovens enda violinkonsert, sedan länge på hans repertoar. - Det gick bra, även om jag kände pressen. Jag ville ju att mitt framförande skulle vara lika bra som van Keulens, säger Christian Svarfvar. Carnegie Hall
Sedan dess har han bland annat hunnit med en violinafton på Carnegie Hall i New York inför utsåld salong och för några dagar sedan framförde han Brahms violinkonsert i Linköping. - Att Christian är solist nu är något vi planerat sedan länge, men när arrangörerna i Umeå fick höra att han skulle spela Mendelssohns violinkonsert i november blev de lite tveksamma till att ta ytterligare ett program med Svarfvar som solist bara ett par månader senare. Men de ändrade sig direkt efter att ha hört honom, vilket är ett mycket gott betyg, säger dirigenten och konstnärlige ledaren Petter Sundkvist som denna gång leder Norrbottens Kammarorkester i tre konserter i Luleå, Piteå och Umeå. Samtida musik
Efter tillkomsten av Norrbotten Neo har han och de andra i Norrbottensmusikens programgrupp ändrat inriktning på utbudet. - Tidigare spelade vi mycket ny musik med Norrbottens Kammarorkester, men eftersom Neo specialiserar sig på samtida musik låter vi numera kammarorkestern stå för klassikerna, säger Sundkvist och bullar upp med ett program som förutom Beethovens violinkonsert består av Edward Elgars Serenad i e-moll och Mozarts Symfoni nr 20. Smällkarameller
- Idel smällkarameller, kan man säga. Mozartsymfonins första tema är en välkänd och mycket spridd mobilsignal och Elgar, som vi spelat tidigare, är en otrolig pärla, nästan generande vacker. Denna gång består Norrbottens Kammarorkester av 31 musiker och trumpeterna som används är så kallade naturtrumpeter, det vill säga de trumpeter som bland annat Beethoven och Mozart skrev sin musik för. - De ger en helt annan karaktär, klang och energi åt den nyklassicistiska musiken, jämfört med moderna trumpeter med ventiler som inte tillåter att man spelar så starkt eftersom man dränker stråkarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!