Makalös urladdning

Föreningen Jazz i Luleå.
En hyllning till brasiliansk musik.
Karolina Vucidolac ? sång, Nelson -Faria ? gitarr, Ney Conceição ? bas, Kiko Freitas ? trummor.
Ebeneser, Luleå, torsdag 22 september.

Kultur och Nöje2005-09-23 06:30
Karolina Vucidolac och hennes brasilianska band tog publiken med storm, när de spelade på Ebeneser i Luleå på torsdagskvällen. Det var naturligtvis en myckenhet av samba- och bossarytmer av det slag som blev så populärt för några decennier sedan, när de amerikanska jazzmusikerna med Stan Getz i spetsen inspirerades av dem.<br>Sångerskan Karolina Vucidolac som kom till Sverige från Macedonien i sin tidiga barndom blev jazzintresserad och fångades samtidigt av den brasilianska musiken till den grad att hon till sist ägnat sig helt åt den. Sedan 15 år har hon brottats med det portugisiska språket för att riktigt kunna tränga in i och tillägna sig de magiska melodierna och texterna.<br>Och visst har hon lyckats. Hon tycks behärska allt ? det var imponerande att höra och se henne i snabba nummer som Canibaile och Influenciado, med verbala kaskader av sällan hört slag, för att inte tala om One Note Samba. Det mjuka språket ? världens vackraste tycker många ? behärskar hon också i stillsammare sånger som Rio som beskriver be höga bergsluttningarna runt staden med de glimmande ljusen från de allt talrikare favelorna som klättrar upp för dem.<br>Det är också ett fantastiskt band hon har med sig, gitarristen Nelson Faria, bassisten Ney Conceição och trumslagaren Kiko Freitas, den sistnämnde något av det formidablaste som någonsin suttit bakom ett trumset i Luleå. Det demonstrerade han redan i inledningsnumret Brooklyn High och han återkom gång på gång med sina fyrverkerier, som inte bara var teknisk uppvisning utan också en demonstration hur man spelar med trumpinnar och vispar och fotpedal.<br>Några av de allra vackraste och välkända brasilianska melodierna var med i programmet. Nelson Faria spelade Luis Bonfas underbara Manha de Carneval på sin gitarr, Karolina Vucidolac sjöng Antonio Carlos Jobims He?s a Carioca och känsliga Insensatez och som slutnummer Vera Cruz av Milton Nascimento. Men dessförinnan kom den verkliga eruptionen i form av hennes egen vokala ordlösa uppvisning Alguns Vocais ? en makalös urladdning i konsten att leka och uttrycka sig med rösten.<br>Det blev ett par extranummer ? det första kryddat med en härligt spontan uppvisning i sambadans av en mörkhyad ung dam ur publiken, som satte färg på tillställningen och fick den att påminna om musikens rätta ursprung.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!