Magiskt i Kulturskolan

Under hela mitt närmare två timmar långa premiärbesök i Kulturskolans lokaler i Luleå rinner tonerna av nyckelharpa genom trapphuset. Eller trapphuset - i dag och tre veckor framåt kommer det nog både att mer se ut och kännas som ett torn i någon borg.

Foto:

Kultur och Nöje2008-09-17 06:00
Under hela mitt närmare två timmar långa premiärbesök i Kulturskolans lokaler i Luleå rinner tonerna av nyckelharpa genom trapphuset. Eller trapphuset - i dag och tre veckor framåt kommer det nog både att mer se ut och kännas som ett torn i någon borg. Anna-Maria Strömberg sitter på första avsatsen och tonerna tar emot de första gästerna. Det är det allra första tillfället under ett tre veckor långt Öppet hus, att besöka kulturskolan. Alla barn i Luleå kommun, från sexårsverksamheten fram till år tre, från friskolor och kommunala skolor, är välkomna. - Det är bara att komma. Man behöver inte anmäla sig, det är drop-in, svarar musikläraren Lena Malm när reportageteamet undrar. Hon är inte heller orolig för att det ska bli tomt, så här framöver kommer personalen därför att varje morgon klä sig "i roll" när de kommer till jobbet. Det innebär trollkarlshatt, mantel i svart eller färg och spetsiga kängor, färgrika kläder och märkliga namn. Lena Malm heter till exempel Professor Tinnitus. Andra magiker man möter är Kripp, Piggsnodig, Qvilbus, Teknelius, Attacka, Efforta och Kvlgr. Alla hör de till samma arbetslag där bild, musik, dans, media, drama och sång verkar tillsammans. Flyttade in i nya lokaler
Redan hösten 2007 flyttade Kulturskolan in i sina nya lokaler på Björkgatan, gamla Midskogsskolan, och redan då höll man en invigning med Öppet hus. Inför den här terminsstarten har lärarlagen dock profilerat sig tydligare än tidigare och den grupp som inriktat sig mot projekt har lagt ner ett rejält arbete för att väcka fascinationen för sina specialiteter. Trapphuset med sina salar ligger nämligen inte i Kulturskolan utan i det anrika Kvillervalsa, världens nordligast belägna trollkarlsakademi - och det är förstås därför alla har en klädstil som vi annars inte så ofta ser i modevaruhusen. - Vi valde trollkarlstemat bara för att det är roligt med magin, berättar Lena Malm/Professor Tinnitus. Sedan är det ett tema som barnens känner till. Vi tyckte också att det var en rolig kommentar till Harry Potter att kalla oss "den nordligaste akademien". Endast den med stor motståndskraft kan undgå magin man skapat, och i stället uppleva den äldre men förhållandevis moderna skolbyggnad som gömmer sig bakom scenografier, draperier och tak av glänsande textila material. Här är det som sagt tornlikt och i salarna har Kulturskolan format rum för olika aktiviteter. Hos Professor Kripp, dramapedagogen Anneli Morian, hamnar besökarna mitt i ett problem som måste lösas. Den något våghalsige Qvilbus har gått genom "Den förbjudna porten" och är försvunnen. Med hjälp av magi och modern teknik lyckas man förstås rädda honom. Berättelsen leds fram i dialog mellan Kripp, publiken och Qvilbus som är närvarande endast som röst. Men inte förinspelad utan han deltar i samtalet och skickar dessutom genom denna telepatigrafi över ljud från den plats han befinner sig: eld, vatten, en drakes knorrande mage ... - Vi tyckte också att det finns mycket magi i våra verksamheter, säger Lena Malm som just har avlutat en klass i sitt beduinrum högst upp i tornet. Tigern är sjuk
Också här får gruppen, som själva faktiskt i samma stund som de kommer till Kulturskolan förvandlats till trollkarlsaspiranter, hjälpa till och lösa det problem som uppstått. Magikerns kvast kan inte längre flyga och tigern är visst sjuk. I det här rummet är trummor en viktig beståndsdel. På våningen under finns datorer där sibyllan kan visa besökaren vilket skyddsdjur den har. Här kan man också tillverka sina egna redskap och lära sig trolla. - Det särskilda med de här trollstavarna är att de är personliga, säger Madam Teknelius, Anette Lidström, medan hon handräcker den långa rad av elever från Munkeberg som just nu vill förvandla en grå pinne till ett magiskt spö i silver, färg och fjädrar. Magiska förflyttningar
Bakom en stängd dörr håller Attacka, Anna-Karin Lagnebäck, och Efforta, Annica Lomgren, i sin tur lektioner i Magiska förflyttningar. De är danslärare och det avskalade rummet är Kulturskolans danssal. - Det här projektet har berättandet i fokus. Hos oss i dansen är det upplevelsen som är det viktiga, säger Anna-Karin Lagnebäck. Besökarna i berättelsen som instruktörer av och mottagare av dansen Attacka och Efforta skapar. - I vår vanliga verksamhet dansar barnen under hela tiden. Här gör vi det annorlunda för att så många som möjligt ska kunna vara med, säger pedagogerna. Efter årsskiftet är det barnen i år fyra till sex som ska bjudas in till skolan genom projekten vill man också försöka etablera lokalerna efter flytten. - Vi ska vara mer i huset och ta emot grupper. Här finns till exempel danssalar som inte finns ute på skolor ute i kommunen, säger Maria Bergenudd som förutom att vara Rektor Piggsnodig är tf kulturskolechef för hela Kulturskolan. - De skolor som är särskilt intresserade och har egna idéer har numera också möjlighet att bli våra profilskolor. Det kostar ingenting. Det "vi" hon talar om är just den grupp magiker/pedagoger som rör sig i huset den här dagen. Precis som tidigare är andra lärarlag på Kulturskolans knutna till olika områden i kommunen. - Vi vill att folk ska hitta hit till oss, se att det är ett kreativt hus, ett hus som det ska hända saker i, säger Lena Malm uppe under silkestaket medan hon förbereder sig på att ta emot nästa klass. Och nerifrån trapphuset hör jag fortfarande nyckelharpan. Nu spelas visst temat ur TV-serien Dallas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!