Magisk jazz i Norra Hamn
Det var den mest förtätade av jazzkvällar som förekommit i teaterrestaurangen vid norra hamnen i Luleå. Men den var fylld av humor också, när Ann Kristin Hedmark med en enorm auktoritet och glädje dompterade inte bara publiken utan också Danne Johansson och hans medmusikanter från scenen.
<P>Lördagskvällen i Norra hamnen var som vanligt magisk, vad annat kan man säga om den här årstidens oslagbara miljö.<BR>Ingen slentrian<BR>Ann Kristin Hedmark visade upp hela bredden av sitt kunnande och ett långt artistlivs erfarenheter. Någon slentrian kunde inte märkas och det märktes att hon efter hand tändes av miljön, kontakten med musikerna och responsen från publiken. I botten på allt finns jazzsångerskan, den säkra intuitiva känslan som gör varje låt till ny hur gammal och omtuggad den är. <BR>Mycket var hämtat från hennes senaste CD, som hon gjorde till minnet av Berndt Egerbladh, som dog för drygt ett år sedan och som hon samarbetat med en kvartssekel, En kärlekshistoria till exempel, som hon kallade en inverterad Deirdres samba. Hon sjöng också detta mästerverk av Master Kees lite senare och lyckades med ett lite långsammare, sugande tempo efter en liten palaver med musikerna göra den till en personlig version med egna ?footprints? hand i hand med Cornelis.<BR>Det svängde till ordentligt i några låtar, i gamla evergreens med svenska texter, som till exempel Olle Adolphsons Allt det det där du har (All the Things Your Are), i Horace Silvers Doodling och Song for My Father och Miles Davis Walking. Och att Owe Törnqvist kunde skriva annat än Dagny visade han i den härliga bluesen Mister Kelly ? tack för den! <BR>Hyllade Zetterlund<BR>Tillsammans med Ann Kristin skapades inspirerad musik av husbandet. Danne Johansson i till exempel Mister Kelly och Comes Love, Tommy Lakso med underbart akustiskt spel i Jobims Chega de Saudade (No More Blues), Hanz de Waard med sitt drivande basspel och Jerker Johanssons suveränt lyhörda och återhållna aktion vid trummorna.<BR>Ann-Kristin Hedmark gav Monica Zetterlund sin hyllning i En bedårande sommarvals och kommer igen i samma ärende till hösten tillsammans med Föreningen Jazz i Luleå och Skellefteå Big Band. Under tiden kan man återkalla i minnet hennes extranummer, underbara Visa vid sommarens slut, musik: Bernt Egerbladh, text: Peter El-Hag.<BR></P>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!