Din växt liknar palmens, dina bröst är som klasar. Jag tänker: jag vill upp i den palmen, gripa tag i dess krona.
På söndag kommer tongångar av det här slaget uppfylla Studio Acusticum i Piteå. Det är Erik Westbergs vokalensemble som harmoniserar sina stämmor med musikerna i Norrbotten NEO. Konserten heter Arabesker och är baserad på textavsnitt i Höga visan. Ursprungligen var det tänkt att EBU skulle sända musiken över radio men de drog sig ur när det blev känt att det var sånger ur Höga visan som skulle framföras.
Radiosignalerna kommer nämligen att nå så långt som till arabstaterna och detta framkallade oro hos ledningen som befarade att innehållet kunde tänkas irritera muslimska radiolyssnare med särskilt låg toleransnivå. Inte på grund av det ekivoka budskapet utan för att sångerna är hämtade ur Den heliga skrift.
Obefogad oro
Erik Westberg, professor i kördirigering vid Musikhögskolan i Piteå, blev förvånad när han hörde detta.
- Vi blev tagna på sängen när EBU talade om Höga visan som ett problem, säger han.
Han konsulterade Jan Hjärpe, professor i islamologi vid Lunds universitet, som försäkrade att det inte fanns någon anledning till oro. Den överdrivna försiktighet som EBU uttryckte väckte ändå frågor, och av det skälet anordnas i dag ett seminarium där Jan Hjärpe ska föreläsa om Höga visans innebörd och hur de abrahamitiska religionerna är sammantvinnade och delar ursprung.
- Låt oss då ha ett seminarium, säger Erik Westberg, så att vi kan samtala och reda ut trådarna, och få kunskap om bakgrunden till detta. Jag kände faktiskt inte till att våra religioner har gemensamma rötter, och det är viktigt att skaffa sig kunskap om de här sakerna.
Nu blir det Sveriges radio som sänder konserten i stället. Lite synd, enligt Erik Westberg.
- På så vis är det många människor som inte kan ta del av musiken, säger han. Och det är onödigt, för det finns ingen konflikt. Man kommer aldrig ifrån Höga visan. Den berör alla människor. Det är undersköna, mustiga texter om jordisk kärlek.
Han är entusiastisk över arrangemanget och påpekar att det faktiskt är första gången som han gör en produktion tillsammans med NEO. På grund av fullspäckat schema har det helt enkelt inte blivit av tidigare.
Två uruppföranden
I konserten, som präglas av arabiska och franska stämningar, ingår ett par verk som uppförs för första gången, det är Lilits återkomst av Mats Larsson Gothe och Fatima av Jan Sandström. Mats Larsson Gothe har försökt skapa sin egen musik i ett starkt förhållande till den arabiska musiktraditionen, berättar Erik Westberg. Genom studier av arabiska modus och skalor, så kallade maqam, har han fått ett material som han sedan stöpt i ett svenskt körideal (då sjunger man välintonerat, balanserat och med rik klangfärg). Kompositionen blir en egen musikalisk värld som inte eftersträvar att imitera arabisk musik utan den tolkar texten utifrån intrycken av en arabisk ljudvärld, allt filtrerat genom en svensk tonsättares hjärna och penna.
Fatima är tänkt som ett slags ouvertyr.
- En ridå som går upp och öppnar för sinnena, säger Erik Westberg. Mycket effektivt!