Luleås nya musikexport

Borg 64 från Luleå tröttnade på att hardcore bara får låta på ett speciellt sätt. Sedan starten för sju år sedan har de istället jobbat på att förfina och utveckla sin egen genre i genren. I dag låter inte Borg 64 som något annat hardcoreband, och kritiker över hela Europa älskar vad de hör. Kuriren hälsade på trion i deras högborg: Ett pojkrum på Porsön.

Kultur och Nöje2005-05-11 06:30
?Welcome to digital chaos ? intense, mean and mindblowing?. Så försöker den danska tidningen Daredevil Magazine att beskriva Borg 64:s elektroniska punk-hardcore.<br>?The trio creates a wicked style mix of grind, punk, metal and noise? ? menar Tyska Music-scan. Själv har jag sedan första lyssningen av deras färska vinyl-EP Exit Wounds, insett att det knappast går att göra bandets speciella sound rättvisa med några få rader. <br>Borg 64 är hardcore. Typ. De är också ett i högsta graden politiskt band på vänsterkanten, inte helt ovanligt inom just hardcoremusiken. Men där slutar också likheterna med 99 procent av övriga världens hardcoreakter. <br>För det Borg 64 gör just nu med en hardcoregenre i kreativt stiltje saknar egentlig jämförelse med någonting annat. <br>De är unika, trendsättare och nyskapare som går sina egna vägar. Det var också en av de största anledningarna till att vi var tvungna att hälsa på hos frontfiguren Sven Engdahl, i hans pojkrum i en lägenhet på Porsön. <br>Utanför lägenheterna på Profesorsvägen är det Betongsverige à la 1970-tal för hela slanten. Inne i lägenheten där Sven bor tillsammans med sin mamma, är det hans rum som är hög(borg)en för 64:ans musik. <br>Här mixas, mastras och skrivs allt. Garderoben, som ligger vägg i vägg med Svens rum, används som sångbås, där mikrofonstativ och äggkartonger för ljuddämpning, trängs med upphängda byxor och tröjor.<br> ? Vi har inte satt något eget namn på vår musik. Vårt engelska skivbolag kallar det för ?Computer hell hardcore?, det har vi använt någon gång. Men Borg 64:s sound är egentligen något som växt fram under den långa tid vi funnits, i olika konstellationer. Först var vi bara två, jag och Magnus (Wanler) då gjorde vi någon form av drum?n?bass. Ett tag var vi fem i bandet och mer hardcore. Sen kom popsnöret ?Buffy? (Fredrik Johansson) in, vi blev en trio och det har också gjort mycket för vårt sound att få in ?Buffy? som är mer pop än vi andra, säger Sven Engdahl. <br>Räds inte det digitala<br>Borg 64 använder både trummaskiner och en hel del digitala ljud i sina arrangemang, vilket också har lett till reaktioner bland de mer traditionella punk och hardcorefansen. Det är fortfarande ovanligt med programmering, istället för levande instrument inom både punk och hardcore. <br> ? Det är mer öppet ute i resten av Europa. I utlandet blir vi jämförda med band som Atari Teenage Riot, vilket kanske inte riktigt stämmer men de gillar oss i alla fall. Här hemma är det betydligt fler som undrar vad vi egentligen håller på med, säger Sven och ler med hela ansiktet. <br> ? Vi hade en spelning på Lillan när vi ropade till ljudteknikern att medhörningen skulle höjas på datorn, då hörde vi några i publiken stanna upp och undra vad i hela ? vi menade, säger Marcus Wanler med ett lika stort leende. <br>Med bara en enda mp3:a ute på internet ?på den sämsta låten på EP:n? ? enligt dem själva ? fick Borg 64 kontrakt med det engelska bolaget Codebreaker, som tidigare gett ut band som Cult of Luna på skiva. I höst ska den första fullängdaren komma. <br> ? Vi har tackat nej till alla spelningar både här hemma och utomlands just nu för att hinna med att göra klart plattan. Än så länge har vi bara 25 minuter musik klart och det är inte ens mixat, Vi vill ha minst tio?tolv låtar klara innan det blir en fullängdare, säger Fredrik ?Buffy? Johansson. <br>Än så långe finns alltså ?bara? den hyllade EP:n Exit Wounds ute på marknaden. Men den enda hemligheten bakom Borg 64:s framgångar är inte de innovativa ljudlandskapen. Texterna är ofta lika genomtänkta som sylvassa. Definitivt politiska, med en förankring långt ut på vänsterkanten, och på bandets hemsida finns det länkar till såväl djurrättsorganisationer som reklammotståndare och Ett klick för skogen. <br> ? Varför ska man annars skriva musik? Undrar Fredrik Johansson. <br> ? Livet, ångest och döden skriver redan band som Kent om. Klart vi är ett politiskt band, det borde alla som har en plattform att nå ut till en publik vara, allt annat är slöseri med tid och utrymme, fyller Sven Engdahl i. <br>Samtalet går vidare en bra stund om politik, medan vi doppar de nybakta bullarna, som Svens mamma bakat, i de rykande kaffekopparna. Här blir det tydligt att just politik är en av de främsta tändvätskorna som får Borg 64:s musik att leva. <br> ? Kolla på sossarna i dag, de för ju i det närmaste en rak högerpolitik. Det enda som skiljer dem åt från moderaterna är några småfrågor. Käbblet inom vänstern beror på att de olika partierna inte drar åt samma håll, utan tjafsar om småsaker, jag blir förbannad på mycket och sen blir det musik av det, vilket är helt naturligt för mig, säger Sven. <br>Vill väcka nyfikenhet<br>I låten You throw the rocks, I?ll watch your back, sjunger Borg 64: ?these streetkids now resolve to violence/their privilege carved out/now what?s so wrong with governments?/the secretary will deny all this knowledge?. <br>Undertecknad drar paralleller till kravallerna i Göteborg, vilket enligt bandet inte riktigt var mitt i prick. <br> ? Ha ha, jo du ville nog att vi skulle svara att den handlar om just det. Men den handlar egentligen om de värderingar och fakta som vi bombas av genom media, och att de inte alltid stämmer. Säkert sådant du läste om på journalisthögskolan? säger Sven undrande. <br>Jo, kanske det. Men ni lägger ut alla era texter på hemsidan, är det för att folk ska förstå vad ni pratar om? <br> ? Äh, alla får skaffa sig sin egen uppfattning. Att skriva texter är ju en del budskap, en annan att det ska gå att sjunga, så det blir lite kryptiskt formulerat ibland. Så länge vi väcker folks nyfikenhet är vi nöjda med det, säger Sven. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!