Den minnesgode läsaren av Klas Östergrens bok Gentlemen vet att huvudpersonen Henry Morgan satt vid pianot i lägenheten på Hornsgatan i Stockholm och skrev på pianoverket Europa ? vittrande fragment. Stycket blev aldrig uppfört, trots att Konserthuset bokats. Henry Morgan försvann nämligen, ett försvinnande som inte fick någon förklaring i boken.<br>Som tonåring läste tonsättaren Johan Ramström Gentlemen med stor behållning efter att en kompis tipsat honom om ?en skithäftig bok som handlar om två killar som sitter och röker i varsin fåtölj och berättar historier för varandra?.<br> ? Det är svårt att egentligen säga vad det var som tilltalade mig, varför boken blev så viktig. Men det hade något med stämningen att göra, med att det på något sätt var så gammeldags och så dekadent, säger Johan Ramström.<br>I somras lämnade han Luleå och uppdraget som konstnärlig ledare för Festspelen i Piteå för den lilla byn Nyhamn i Ådalen. Redan under studieåren på tonsättarutbildningen på Musikhögskolan i Piteå använde sig Johan Ramström av titeln Europa ? vittrande fragment till ett orkesterverk. När författaren Klas Östergren för ett år sedan besökte Luleå och den litterära scenen Kontext passade Johan Ramström på att tonsätta den yngre brodern Leo Morgans dikt Så många blommor för sång och piano. Självklart blev det prat även om hans funderingar kring Henry Morgans stora pianoverk och när Kerstin Wixe på Kontext till veckan samtalar med Klas Östergren på Kulturhuset i Stockholm kommer världen för första gången att få höra hur stycket låter. Kulturhuset tände nämligen på idén om att tonsätta Europa ? vittrande fragment och gjorde helt enkelt en beställning.<br>Många influenser<br>I musiken har Johan Ramström tagit fasta på historien om Henry Morgan ? son till Jazzbaronen och själv jazzpianist, bland annat i den mytomspunna gruppen Bear Quartet. En resenär som levt med musichall i London, skrivit psalmer för kväkare i Danmark, bott i Paris och Wien och fört samtal kring sin musik med giganter som Allan Pettersson.<br> ? Jag ser det som ett monumentalt verk där Henry Morgan ringade in hela sitt liv och där man kan höra influenser av olika slags musik. I sin helhet tror jag stycket ska vara cirka 50 minuter, men den version jag gjort nu är tolv. Jag har försökt lägga det i Henry Morgans tid, tänkt lite på tonsättare som typ Ture Rangström, säger Johan Ramström.<br>På Kulturhuset i Stockholm framförs stycket av pianisten Matti Hirvonen, som gärna säger sig spela det fler gånger. För Klas Östergren blir det första gången han hör stycket där i Stockholm under evenemanget Kulturnatten.<br> ? Efter att ha läst Gentlemen tänkte jag mig stycket som ganska roligt. Men sedan läste jag uppföljaren Gangsters som kommit ut, 25 år senare. Det blev en chockartat upplevelse, den boken är något helt annat. Det ställde till lite problem för mig först, men nu är jag glad att jag läste Gangsters. Historien fördjupades, något som jag hoppas även gäller min musik.<br>