Lina Stoltz med ett tydligt ärende

Efter sex tysta år är Lina Stoltz åter aktuell med en ny barnbok, När inte ens lärarna vet. Och även om hon i viss mån knyter an till Minna och mirakelmannen från 2000, som också den var full av gåtor och utgick från en tät syskonrelation, är den nya romanen annorlunda.

Kultur och Nöje2006-01-16 06:30
Lina Stoltz <BR>Illustrationer: Marta Bencivenni <BR>När inte ens lärarna vet <BR>Barents Publisher<BR> <BR>Det beror framför allt på att Lina Stoltz har ett tydligt ärende; genom berättelsen om systrarna Emmy och Angela vill hon komplicera de naturvetenskapliga förklaringarna om livet och världen.<BR>Bokens huvudperson är den tioåriga Emmy som bor med sina föräldrar på en mindre tätort i norra Sverige, kanske är det Stoltz eget Överkalix. Det är vinter, januari-februari ungefär. Två år tidigare har Emmys yngre syster Angela körts ihjäl av en rattfull bilist.<BR><BR>Givetvis är det svårt att komma över en sådan förlust och Emmy känner sig fortfarande vilsen. På många av de frågor som Angelas död aktualiserat har hon ännu inte hittat något svar. En är den om Guds existens. <BR>När så den naturvetenskapliga förklaringen om jordens uppkomst presenteras i skolan triggar det igång Emmys trauma. Hon blir bokstavligt talat kräksjuk. Att Angela efter döden skulle finnas i Big Bang finner hon omöjligt.<BR><BR>Detta blir också inledningen på en veckas skolk med allt vad det innebär av lögner och oro. Men Emmy är varken självdestruktiv eller utagerande utan konstruktiv. Hon använder tiden till att ställa vuxna i omgivning inför frågan om alltets uppkomst.<BR>I den vevan blir Emmy också bekant med ett ungt par. Under berättelsens gång växer känslan av att Martin och Stina vet mer än de säger om olyckan.<BR>När jag nu känner mig kluven inför När inte ens lärarna vet beror det mindre på ämnet, även barnlitteraturen behöver titlar som ställer frågor om Gud, naturvetenskaperna och moral, än på genomförandet.<BR><BR>Å ena sidan är Lina Stoltz roman tillrättalagd. Hon äger full kontroll över sitt berättande och Emmy tar inte ett enda steg som viker av från de filosofiska spörsmålen. Allt hänger ihop så där som livet aldrig gör vilket inte är särskilt välgörande för en roman i den realistiska genren. <BR>Samtidigt finns ändå spännande och ovanliga scener. Till exempel när Emmy jagas av plogbilen. Och antydningarna om det unga parets möjliga inblandning i Angelas död är mycket väl invävda i berättelsen.<BR><BR>Å andra sidan berättar författaren på ett så enkelt sätt att även en ovan läsare kan ta del av diskussionen och ställa sig viktiga frågor om livet. <BR>En form som liknar, men kanske inte ska förbehållas, böcker med enda syfte att roa. Att den döda systern heter Angela är däremot väl övertydligt och illa valt.<BR>Om Marta Bencivennis klassiska svart-vita illustrationer i sin tur är det svårt att säga något alls. I boken har de blivit små och bleka.<BR>Bra är det dock att frågan om Guds existens inte får något riktigt svar. För den här, trots allt lite väl tillrättalagda, romanen är det lyckligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!