Kyrkomusik från renässansen

Just nu pågår i samband med mästarklassundervisning på musikhögskolan i Piteå orgelveckan Nordorgel 2005. Samtidigt anordnas seminarier och konserter, i år med professor Christoph Bossert från musikhögskolan i Trossingen i Tyskland som pedagog och solist.  

Kultur och Nöje2005-04-28 06:30
<STRONG>Christoph Bossert, orgel Nordorgel 2005 Norrfjärdens kyrka <BR></STRONG><BR>På tisdagskvällen spelade han i Norrfjärdens kyrka, en konsert som grundligt uppehöll sig kring Martin Luthers koral Vater unser im Himmelreich. <BR>Ett tema för orgelveckan är också Felix Mendelssohn Bartholdy, som förutom sin välkända profana produktion också lämnade efter sig en stor mängd kyrkliga verk, såväl vokala som för olika instrument.<BR>Den mycket omtalade renässansorgeln i Norrfjärden är förstås inte ett instrument som lämpar sig för Mendelssohns romantiskt färgade musik, så därför var konserten uppdelad i två avdelningar, den första med musik från 1500-tal och tidigt 1600-tal, den andra i huvudsak ägnad Mendelssohn och då spelad på den förträffliga kororgeln. <BR>Johann Ulrich Steigleder var organist i Stuttgart, en av sin tids mest betydande. Han skrev ett omfattande tabulatorverk för orgel, med 40 variationer, av vilka många har Vater uns in Himmelreich som utgångspunkt. Christoph Bossert, som för övrigt delar födelseort med Steigleder, Schwäbisch Hall, fick genom att spela detta verk därmed tillfälle att demonstrera och grundligt ta vara på orgelns unika möjligheter att presentera kyrkomusik från renässansen.<BR>Han spelade också musik av en av den engelska renässansens främsta namn, ett offertorium av Thomas Tallis, samt som exempel på hur i modern tid en renässansorgel kan användas, den egna kompositionen Vater unser im Himmelreich från sent 1980-tal, som både i intensitet och personligt uttryck avgjort skiljer sig från den tidiga musikens formella stilideal.<BR>Mendelssohn tillskrivs förtjänsten av att Johann Sebastian Bach fick en renässans då han för första gången efter Bachs död lät uppföra Matteuspassionen. Han påverkades både av såväl Bachs som Händels dramaturgi. Hans kyrkomusik har varit förbisedd men lyfts nu fram. Christoph Bossert spelade den grandiosa Vater uns-sonaten, Sonat nr 6 i d-moll, där koralen är närvarande helt igenom i över- och understämmor och avslutas med en fuga med sköna melodiska slingor följd av en stillsamt avklingande mjuk epilog, inte av denna världen.<BR>Felix Mendelssohn var brådmogen. Ett par exempel på hans tidiga kompositioner spelades, Präludium d-moll av 12-åringen och koralvariationer över Wie gross ist des Allmächt?gen Güte av 14-åringen Felix.<BR>Engelsmannen Samuel Sebastian Wesleys Introduktion och fuga i ciss-moll inledde den andra avdelningen av denna två timmar långa och innehållsrika konsert. Han var döpt Sebastian efter Bach av sin Bachälskande far, som också var en av dem som lyfte fram Bachs musik i början av 1800-talet. I fugan kan man kanske ana Bachs närvaro men introduktionen har en mycket modernare harmonik. <BR><BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!