Kvinnlig konst lyfts fram

Först 8 mars är det dags för den Internationella kvinnodagen, men i Haparanda firas den i år under hela fem veckor med start i dag.
Då öppnar nämligen Konstsalong internationella kvinnodagen i stadsbiblioteks utställningshall.

Kultur och Nöje2007-02-14 06:00
- Det började i fjol när Tomas Harila Carlgren undrade vad vi brukade göra här i stan i samband med den 8 mars. Det var ingenting, kanske för att kulturveckan brukar gå då, säger Eva Hannerfors. <BR>Bakom arrangemanget står hon, Tomas Harila Carlgren och nystartade nätverket PEFA, Professional Experienced Female Artists. Syftet med nätverkets arbete är att synliggöra professionell kvinnlig konst bland Sveriges erkända minoriteter. <BR>- I huvudsak i Tornedalen, säger Tomas Harila Carlgren som efter sin magisterexamen i konst arbetat med textilkonst, senare tid också glas, och som under 1990-talet varit konstnärlig ledare vid Orrefors. <BR>Det senare ledde fram till ett pågående forskningsarbete om Marimekko. En halsinfektion har dock satt stopp för att han ska kunna medverka vid invigningen.<BR><BR>Vänder sig till båda sidor<BR>Utställningen vänder sig förstås till människor på båda sidor Torne älv och det mångkulturella är viktigt. Harila Carlgren är bosatt i mellansverige men kommer själv från Tornedalen och är tvåspråkig. Hannefors bor i Haparanda och de två träffades på Sverigefinska folkhögskolans konstlinje där Tomas Harila Carlgren undervisar. Förutom konstsalongen inspirerade mötet henne att tillsammans med fem andra kvinnliga konstnärer, Torneälvens systrar, ställa ut i byggnader runt Kukkolaforsen under namnet Över gränsen. <BR>Den här gången har utställarna vänt sig till Haparanda kommun, själv jobbar Eva Hannerfors i kommunens bildarkiv sedan tre år, i jakten på inköpt konst skapad av kvinnor. Det har varit ett rotande och materialet är inte stort, 17 bilder, men två äldre verk av konsthistoriskt intressanta konstnärer har hittats. Det ena är en spröd blomsterbild av Maja Fjaestad, verksam i början på 1900-talet. Den andra, Fisk i fisk från 1952, är gjord av Randi Fisher som efter utställningen Ung konst på galleri Färg och Form i Stockholm buntades ihop av kritikerna i begreppet "1947-års män"! Från tiden kring 1960 kommer också två fina träsnitt av Ingegerd Gothe, Fjällandskap, vyer troligen hämtade från hennes älskade Jämtland. <BR>- Gemensamt för urvalet är att vi bevittnar mod, styrka och energi hos kvinnorna när de har arbetat sig fram, säger Hannerfors. <BR>Den enda kvinnliga konstnär med akademisk utbildning som finns i bosatt i Tornedalen är enligt utställarna, Britt Ejdemo, som är representerad med fyra stora målningar. Ett nyare verk är Luleåbaserade Susanne Holmbergs Vågspel i keramik från 1998. Tillsammans med Tomas Harila Carlgrens akvarellsviter I Love my man och Kisses don´t kill, och Hannerfors tre akvareller är det en rejäl blandning.<BR><BR>Mönstring av kvinnlig konst<BR>- Just nu är det viktigast att få ut konsten, att visa samlingen. Med utställningen vill få en diskussion om kvinnlig konst, säger hon, och drar paralleller till andra mönstringar av kvinnlig konst i Sverige. <BR>Det gör också Tomas Harila Carlgren och nämner Moderna Museet i Stockholms uppvaknande kring sin bristfälliga representation av betydelsefulla kvinnliga konstnärer i samlingarna. <BR>- Vi gör inte en sån skarp gräns mot konsthantverket och utesluter inte heller män om de har något att problematisera kring kvinnlig konst, säger han. <BR>Därför finns också fotografiet och Mia Green, Haparandafotograf verksam decennierna efter förra sekelskiftet, med i utställningen. Med ateljéer i Haparanda, Kemi och på Seskarö kom hon att ta massor med porträtt, även i hemmiljöer, vyer och inte minst bilder från livet i gränsstaden under första världskriget. <BR>- Hon klättrade upp i tornet och på tak för att ta bilder, berättar Eva Hannerfors, märkbart fascinerad av fotografens arbete. <BR>Redan tidigare har hon sammanställt en särskild utställning med Mia Greens bilder. Den visas permanent i den gamla järnvägsstationen i Haparanda. Hon tycker också att Mia Green har ett särskilt öga för kompositionen. I utställningen vill man därför lyfta fram det konstnärliga i hennes bilder, inte enbart det dokumentära historiska värdet, och visar två bilder. <BR>- Fotot har lyst med sin frånvaro inom konstvärlden, säger Tomas Harila Carlgren. Det tog ända till 1980-talet innan det kom med. Och många av de tidiga fotograferna var just kvinnor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!