Kuriren kollar magasinen

För många är det i dag lika viktigt att läsa magasin som att titta på TV eller lyssna på radion. I utlandet och framför allt England produceras och konsumeras några av de ledande elefanterna i genren magasin för unga, modemedvetna, musikintresserade och nyfikna stadsbor. För det är framför allt i städerna som magasinen har sin publik.

Kultur och Nöje2003-10-07 06:30
För oss i Sverige blir också dessa utländska magasin ett lätt sätt att hålla reda på vad som sker i metropoler som London, New York och Paris. I Sverige har magasintrenden kommit och gått. <br>Ett tag blommade det rejält på välsorterade kioskhyllor med inhemska magasin som Bibel (föregångaren till dagens Bon), Pop, Darling och flera andra. Men det har också varit väldigt svårt för flera av magasinen att överleva, balansgången mellan att producera kvalitativ journalistik utan att halva tidningen måste reserveras för annonser har visat sig vara allt annat än lätt. Därför har också tidningar som Pop, Bibel och Darling i dag lagt ned, men samtidigt har flera av deras gamla medarbetare gått nya vägar som till exempel popnördarna Andres Lokko och Fredrik Strage som tidigare huserade på Bibel, och numera hittas bland annat i Bon.<br>Men i dag finns trots allt flera uppföljare till dessa tidiga trensättare på den svenska magasinhimlen, som till exempel popblaskan Sonic och livstilsmagasinet Bon. Bland musikmagasinen är det utan tvekan Sonic som leder loppet i Sverige.<br> ? Jag tror vi har lyckats så bra för att vi började ideelt och har vuxit väldigt långsamt. Vi är fyra journalister som äger och jobbar med tidningen och jobbar helt oberoende av något stort bolag. Det är nog därför vi lyckats hålla lågan uppe i tre år redan, säger Pierre Hellqvist, chefredaktör för Sonic.<br>Positiv överlevnadskurva<br>Pierre Hellqvist håller dock inte med om att Sverige skulle ha ett speciellt dåligt klimat för musikmagasin.<br> ? Visserligen tycker jag att det bara är vi och kanske metal-magasinet Close-Up som håller måttet i Sverige, men det är svårt i alla länder att driva musikmagasin. Även i England är det få som klarar sig länge, menar han.<br>Förutom de mer stilrena livstils- och musikmagasinen finns andra genrer- magasin som hittills visat en helt annan och mer positiv överlevnadskurva. Tidskrifter som Vecko-Revyn, Chili, Slitz och Bingo Rimer?s nya Moore nischar sig mot en yngre publik och är ofta hårt könsvinklade. Antingen mot unga tjejer, till exempel Vecko-Revyn och Cosmopolitan, eller männens motsvarigheter Moore och Slitz. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!