Kunnande och resurser på plats
Egentligen förväntar man sig kanske andra slags aktiviteter när man kliver över tröskeln till de gamla lokstallarna på Malmudden i Luleå. Ändå passar ord som "verkstad" och "industri" ganska bra för att beskriva Filmgården som sedan några år tillbaka huserar där.
FILMTRÄNING. Regissören Agneta Fagerström Olsson har återvänt till Luleå för att leda Teaterhögskolans avgångsstudenter under deras filmkurs. Nyligen gjorde de stor succé med sin avgångsföreställning "Duvorna" som de snart reser till Färöarna med. Fr.v.: Vibeke Oskal, Kjartan Hansen, Masaki Mochizuki och Saskia Husberg.
Foto: Håkan Gidlöw
I norr känner han sig hemma efter otaliga filminspelningar runt omkring på Nordkalotten. Vid det här laget kan han se tillbaka på en lång karriär som tog fart redan på 1960-talet när han gick ut Filmskolan. Sedan dess har Stefan Hencz varit sin egen i olika bolag utifrån sitt särskilda yrkeskunnande i framförallt ljussättning och kamerateknik. Till Norrbotten kom han för att bygga upp en filmbransch på i sammanhanget jungfrulig mark. - Min affärsidé är att kombinera uthyrning av teknik med att lära upp filmarbetare för att få igång fungerande team som kan jobba på plats. Till hösten planerar jag att ta emot några av eleverna som just gått ut gymnasiets filmskola som lärlingar, säger Stefan Hencz, som under sina år i Luleå sett många duktiga filmarbetare lämna länet för Stockholm för att senare se dem återvända tillsammans med filmbolag som väljer Norrbotten som inspelningsplats för sina filmer. För politikerna
- Jag tycker att det är en fråga för politikerna. Om vi ska ha en filmbransch här uppe måste det bygga på att vi har resurser i form av både teknik och kunnigt folk. Men problemet är att de flesta upphandlingar görs nere i Stockholm och sen reser teamen hit, spelar in och drar hem igen, trots att filmerna får ekonomiskt stöd från Filmpool Nord. Själv har han tröttnat på att stånga pannan blodig i lönlösa diskussioner och kör som erfaren filmföretagare sitt eget race med en personal bestående av filmarbetarna Torulf Öhman, Emma Wennström och produktionsassistenten Carina Pettersson. På kontoret ryms också producenten Anna Björk som driver eget produktionsbolag. Omkring 70 procent av Filmgårdens jobb görs i Norge, som försökt locka över företaget. Tillsammans med bland andra Nils Gaup i Kautokeino, Giraff-film, producenten Anna Björk och några finska och norska filmbolag har Filmgården nu gått samman under ett gemensamt paraplybolag som kan erbjuda både personal, lokaler, teknik och kunskap om regionen. - Det handlar om att samordna resurserna på bästa sätt. Ingen ska kunna säga att här inte finns kompetens, för det är just här den finns. För mig är det här ett sätt att trygga framtiden för de killar och tjejer som söker sig till branschen. Själv jobbar jag på övertid och drar mig gärna tillbaka den dagen ett filmbolag här uppe kan överleva, säger Stefan Hencz, som med sin erfarenhet från andra delar av Sverige tycker att det varit tungt att etablera sig i Norrbotten. Borde ställa krav
- Jag har svårt att förstå hur politiker som säger sig vilja stödja en regional uppbyggnad av filmbranschen så lättvindigt släpper iväg de resurser som skapats här genom åren i form av utbildat filmfolk, att man inte kräver arbetstillfällen tillbaka av filmbolagen. Så bygger man ingen filmbransch, den består av kunnande och resurser på plats. Under några veckor har Teaterhögskolans avgångselever tillfälligt flyttat in i Filmgården för att lära sig jobba framför kameran under ledning av regissören Agneta Fagerström Olsson. - På film kan man inte låtsas på samma sätt som på teaterscenen, film kräver en annan slags trovärdighet. Ska man kratta på film måste man göra det ordentligt, det behöver man inte på teatern, säger Agneta Fagerström Olsson, som gillar det professionella sammanhang Filmgården erbjuder. Samarbetar med gymnasiet
Viktig hjälp har hon av gymnasiets filmskoleelever som finns på plats för att filma och redigera övningarna för kontinuerliga visningar och utvärderingar. Anette Vogel är nytillsatt rektor för Teaterhögskolan i Luleå och hon uppskattar samarbetet med Filmgården. - I dagens läge är det viktigt för våra studenter att få filma, det ingår som en del i vår kursplan, säger Anette Vogel. För Agneta Fagerström Olsson är besöket i Luleå en kär återkomst. Under femton år drev hon och maken, filmfotografen John Olsson, sitt bolag Giraff-film i Bergströmska gården. - Det fanns många orsaker bakom vår flytt, men en var att många av dem vi jobbat med under åren lämnade stan. Vi hade varit med om det tidigare, fått börja om flera gånger och kände att vi inte orkade en gång till. - Vi trivdes väldigt bra här och vill gärna behålla, om inte en hel fot, så åtminstone en tå i Norrbotten. Därför går vi också in i det nätverk Stefan byggt upp på Nordkalotten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!