Kulturens hus på pricken

Kultur och Nöje2006-06-15 06:00
I tisdags besökte statsminister Göran Persson kulturhusbygget i Luleå och släppte loss i rent poetiska ordalag.
Dagen efter arrangeras presskonferens i det som så småningom ska bli husets restaurang med intagande utsikt mot Norra hamnen.
Det är dags att presentera husets märke - logotypen eller loggan om man så vill.
I konkurrens med två andra reklambyråer, som tillfrågats eftersom de har ett ramavtal med Luleå kommun, tog Winters reklambyrå hem uppdraget att skapa en grafisk profil för Luleås nya kulturhus - ett arbete som inte bara omfattar formgivningen av själva logotypen.
Beslutet fattades av en enig jury bestående av kulturchef Åke Broström, kulturhuschefen Anna Jirstrand, konsthallschefen Svenolof Halvares och bibliotekarien Janne Olofsson.
I stark kontrast till stålstaden Luleå med sina kraftfulla "tunga" varumärken som Luleå hockey och Planja basket har Winters Annika Fredriksson, Anna Lindblom och Magnus Ahlqvist skapat en betydligt mer lekfull symbol för kulturhuset genom ett grafiskt prickmönster fångad i en sekvens.
Färgen är röd i olika nyanser och tanken är att symbolen ska kunna leva ett liv utan en grafisk tvångströja.
- Ibland är hela symbolen med, ­ibland bara detaljer. På sommaren kanske färgerna blir andra - vi jobbar nu vidare med de tankar vi har, säger Annika Fredriksson.
Typsnittet är en Helvetica - rakt och enkelt - och Kulturens hus skrivs enligt förslaget ihop till ett ord: KulturensHus.
- Vill man kan man urskilja olika saker i mönstret. Man kan se människor som sitter och läser eller tittar mot en scen och man kan se någon som "stagedivar", säger Annika Fredriksson, som bland annat utgått från tanken att kultur inte är fasta former utan något ofantligt, i ständig rörelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!