Omedvetet har medier - för väldigt många människor - blivit synonymt med något lömskt. Mediemakt står för manipulation, spinn och dolda agendor. Och politik, ja, det är att luras.
Rätt sällan hålls tanken fram att det faktiskt är de idéer som väljarna gillar bäst som vinner valet. Vilket är lite synd. För vad som händer nu är att väldigt många människor tror att sociala medier kan användas som vilken typ av pr-verktyg som helst. Bara genom att sända ut vissa budskap, kommer världen att ta dem åt sig. I själva verket förhåller det sig precis tvärtom. En rad myndigheter, organisationer, företag och partiföreträdare har redan fått märka av att det kan bli ganska hett om öronen för den som vill använda megafoner i en kultur som mer än något annat försöker odla ett samtal på lika villkor.Vill man ha en bild av hur vilsna de flesta politiker är inför utvecklingen, ska man tänka på att det nu faktiskt bara har gått några månader sedan de flesta etablerade partier anställde nya experter på samtida mediekommunikation.
Pressreleaserna är på väg ut och dialogen på väg in. Men eftersom den nya kulturen själv bara har något år på nacken, är det rätt få människor som överhuvudtaget har hunnit bli duktiga på att hantera den. Ännu färre har förstått hur man ska förhålla sig till den under en valrörelse. Och det är inte så konstigt: ingen har ju hunnit testa. Alltså kommer vi högst troligen få se en rad sociala dumheter från politiskt håll under året. Men det vore otroligt om vi inte också fick uppleva en hel del journalister som trampade fel. Läge att hålla andan fram till september, alltså. Men valet avgörs - fortfarande - av helt andra saker än klyftiga medieexperter.