En intressant typ av dokumentärfilm är sådan som uppmanar tittaren till att verka för en nobel sakfråga. För ett tag sedan såg jag Food Inc. där filmaren Robert Kenner granskar varifrån vår mat kommer (allting är tydligen gjort på billigt majs). Och nu är delfinfilmen The Cove aktuell på bio och import-dvd. Filmaren Louis Psihoyos och delfinälskaren Richard O’Barry är högljudda aktivister som kämpar mot japansk delfinjakt. The Cove ska öppna våra ögon för grymheterna som pågår i en dold bukt i japanska Taiji. Förutom den vidriga delfinslakten som äger rum kränger man, enligt filmen, kött under falsk flagg (det paketeras som valkött) till japanska skolbarn. Och det är högst olämpligt med tanke på den höga kvicksilverhalten i just delfinkött. The Cove vilar, enligt filmen, på en grund av undersökande journalistik, ja, gerillajournalistik, kan man säga. Vid ett flertal tillfällen hajar man till när aktivisten Richard O’Barry presenterar fakta. Han hävdar att japanska medier inte rapporterar att detta kött serveras till skolungdomar eftersom man är med på det. "It’s a media cover-up", säger O’Barry - en mörkläggning. Jag har svårt att tro på honom när han hävdar att japanska medier skulle strunta i att det egna landets barn riskerar att bli missbildade och väldigt sjuka. Det är en så vass nyhet - och journalister älskar vassa nyheter som kan skina på löpsedeln. Med tanke på hur villigt teamet bakom filmen är att rädda delfinerna undan slakt så letar jag efter falskklingande fakta överallt. Jag tror att även människorna bakom The Cove håller med om att deras egen film är både tendentiös och bombastisk. När slaktarna massakrerar delfinerna i en oändligt blodig scen - där hela viken plötsligt blir röd - så börjar åtminstone jag titta efter Photoshop och After Effects. Kanske för att bilderna är så blodiga att man blir avtrubbad nästan direkt när man utsätts för dem. Det är extremt lätt för filmmakarna att komma undan med felaktigheter och manipulation av fakta eftersom 99 procent av dem som ser på The Cove är emot delfinslakt. Att försöka hitta någon som ifrågasätter filmens fakta är därmed ganska svårt. Vi alla älskar ju delfiner. Med detta säger jag inte att The Cove är en dålig film. Tvärtom. Den är bra. Jag känner dock att dokumentärfilmare som agiterar väldigt starkt för sin sak borde bli bättre på att presentera fakta. Klart jag kan se filmen som en skildring av delfinslakten utifrån upphovsmännens perspektiv. Jag börjar dock känna mer och mer att jag vill vara trygg i en dokumentärfilmares händer. Vem vet, även Flipper skulle kunna vinna på det i längden.