Krönika: Hajpen Natacha

Man kan bli sjukt less på fördomar mot småstäder. Inte minst när man bor i en själv. Media svämmar ju som ni alla vet över av Stockholmscentrering och självgodhet. Plocka upp senaste Bon Magazine (nummer 29) och läs grejen om/med Natacha Peyre.

Kultur och Nöje2005-12-20 06:30
Jag kunde i alla fall inte låta bli att reagera, och känna mig som en sur gammal småstadsbo på köpet, men vafan. Nån måste ju göra nåt. Och jag är hellre gammal och sur, än passiv. Så här skriver Bon Magazines skribent i artikeln: <BR>?I Stockholmsmedierna är hon (Natasha) en bimbo utan talesrätt. Men för sextonåringarna i Kalmar är hon en hjältinna, gullig, den bästa i Sverige? Lite längre in i texten läser vi ?För Natacha räcker det att ta tåget från Stockholm ett par mil för att komma bort från dem som inte kan föreställa sig att Paradise Hotel kan tas på allvar?.<BR>Skribenten gör med andra ord inte direkt någon hemlighet av vad hon (det var en hon) tycker om fenomenet Natacha (eller Crazy Frog-musik, eller 16-åringar i Kalmar heller för den delen), och det är fine.<BR>Men det här med att hon antyder att det bara är blåsta fjortisar på landsbygden som är att skylla för det blir jag as-sur över alltså.<BR><BR><STRONG>FÖR ALLVARLIGT TALAT. </STRONG>Tänk efter! Jag är själv redaktör på en medelstor svensk dagstidning, på det Bon kallar ?landsbygden?.<BR>Det är inte i Stockholmsmedierna Natacha ?är en bimbo utan talesrätt?. Det är ju Stockholmsmedierna som är det enda forum där hon överhuvudtaget får bre ut sig och sina sillisar i. Varför blir Natacha så känd att hon kan göra en barturné genom Sverige? Vi vet vilka som hajpar sådana företeelser som Natacha-bimbos på TV.<BR>Snabbt räknat: Kvällspressen, Se&Hör, Veckans Nu, Slitz, Café, Radio Rix-morronzoogänget eller TV 400. Senast jag kollade så låg ALLA de redaktionerna i Stockholm.<BR><BR><STRONG>PÅ DE NIO </STRONG>stycken nöjessidor som Kuriren ger dig i veckan (på landsbygden) har vi ännu knappt nämnt henne. Inte tror jag heller vi är ensamma om det som media utanför tullarna. Jag tror så här. Säkert är runt 5?10 procent av alla 16?20-åringar i Kalmar, Luleå eller Enköping intresserade av att se Natacha på scen i rosa och luddig bikini. För att riksmedia (läs Stockholmsmedia) gjort henne känd ? och därav beundrad.<BR>Men jag tror inte den siffran Natacha-sugna 16-åringar är ett dugg lägre om hon och Brinken skulle bestämma sig för att ta sitt taskiga badmode (dom kallar det modeshow, men liknar mer nåt du kan se på Canal+ efter midnatt) i till exempelvis Täby, Haninge eller Handen. Jag tror faktiskt det kan vara så illa att hon drar en publik vart hon än kommer, utanför Berns, Pet Sounds-bar och Stureplan.<BR>Vad tror du? Maila noje@kuriren.com eller varför inte contact@bonmagazine.com. Jag orkar i alla fall inte sitta och se på när obildade skribenter inte ser verkligheten längre bort än näsan räcker.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!