Kristina Hansson sjunger med Norrbottens kammarorkester

Den hyllade sopranen Kristina Hansson, för bara lite drygt tio år sedan student på Musikhögskolan i Piteå, återvänder nu till länet för ett samarbete med Norrbottens kammarorkester.

PREMIÄR IKVÄLL. Sopranen Kristina Hansson samarbetar med Norrbottens kammarorkester, som har turnépremiär i Överkalix ikväll. Turnén avslutas i Piteå, där också repetitionerna skett. I bakgrunden skymtar Erling Johanssons konstverk Den långa dansen, som hänger i Studio Acusticums inre foajé.  Foto: jonas hansson

PREMIÄR IKVÄLL. Sopranen Kristina Hansson samarbetar med Norrbottens kammarorkester, som har turnépremiär i Överkalix ikväll. Turnén avslutas i Piteå, där också repetitionerna skett. I bakgrunden skymtar Erling Johanssons konstverk Den långa dansen, som hänger i Studio Acusticums inre foajé. Foto: jonas hansson

Foto: Jonas Hansson

Kultur och Nöje2007-11-14 01:45
Tillsammans ger de sig i kast med den franske diktaren Arthur Rimbauds sångcykel Les Illuminations i Benjamin Brittens berömda tonsättning. Det är Norrbottens kammarorkesters konstnärlige ledare Petter Sundkvist som sett till att få Kristina Hansson att återvända "hem", till det hon själv kallar platsen för de fyra lyckligaste åren under hennes studentliv. Från Piteå, där hon studerade 1992-1996 och även var med i Erik Westbergs vokalensemble, fortsatte hon till Malmö musikhögskola och Operahögskolan i Stockholm. Sedan 2001, då hon debuterade vid Operan, turnerar hon som operasångerska på bland annat Europas operahus. -Det senaste jag gjorde var Telemann i Tyskland och närmast på gång efter den här turnén är rollen som Amina i Bellinis La Sonnambula i Malmö parallellt som jag har fler jobb i Tyskland, berättar hon i en paus under repetitionerna på Studio Acusticum. Sitt ursprung har Kristina Hansson i Delsbo, Hälsingland, men hon bor i Stockholm. Om Les Illuminations kan sägas att det räknas som en av världens främsta diktsamlingar och det är liksom merparten av Rimbauds diktepos skrivna under ett hårt leverne i hans ungdom. Benjamin Britten tonsatte verket 1939. -Det är ett underbart stycke, säger Kristina Hansson. Döden och flickan
Tilläggas kan att kammarorkestern har framfört samma stycke i samband med Festspel i Pite älvdal för ett antal år sedan. -På den här turnén har vi kompletterat det med två andra verk som också hör till de mest centrala stråkverken och har det gemensamt att de båda bearbetats och handlar om döden, konstaterar Petter Sundkvist. Det är dels Richard Strauss Metamorphoser, som ursprungligen skrevs för en stråkseptett, men på önskemål skrevs om för 23 solostråkar och i Norrbottens kammarorkesters version består av en kombination av båda versionerna, dels Franz Schuberts stråkkvartett nr 14 i d-moll, Döden och flickan, som bearbetats av Gustav Mahler. Turnéstart för Kristina Hansson och Norrbottens kammarorkester blir det ikväll onsdag i Överkalix kyrka. Därefter går turnén vidare till Luleå, Umeå, Haparanda och som avslutning återvänder man till Studio Acusticum i Piteå. Beträffande Umeå kan noteras att det är första gången Norrbottens kammarorkester spelar där, men planer finns att få igång ett mer löpande utbyte med symfoniorkestern vid Norrlandsoperan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!