Krisen slår hårt mot kultursponsring

Sparbanksstiftelsen Skåne drar in alla sina kulturbidrag.  Samtidigt uppger 30 procent av Sveriges företag att finanskrisen drar ner deras vilja och förmåga att sponsra kultur.

Kultur och Nöje2009-03-06 06:00
Nästan vart tredje företag i Sverige är mindre benäget att sponsra kultur i dag jämfört med före den ekonomiska krisen. Det visar en kommande undersökning som görs av organisationen Kultur och näringsliv. Susan Bolgar på Kultur och näringsliv säger att kultursamarbeten kostar lite i relation till företagens sammanlagda utgifter, men att det handlar om ryggmärgsreaktioner. - Om man är tvungen att friställa 5.000 personer kan man av rent interna anledningar inte försvara sponsring på en miljon kronor. Ändå tror jag det är dumt, det kanske är just i turbulenta tider man ska passa på att se över sina satsningar på kultur, säger hon. Läget är långt ifrån nattsvart, sammanfattar hon. Men krisen har tveklöst effekt. Ett exempel är Sparbanksstiftelsen Skåne som tills vidare drar in all sin bidragsverksamhet till det skånska kulturlivet, skriver Sydsvenskan. I fjol gav stiftelsen sammanlagt tre miljoner kronor, utspridda på ett 40-tal skånska kulturaktörer, däribland Helsingborgs konserthus, Jazz i Malmö och filmfestivalen Buff. Även de sex kulturstipendier på vardera 50.000 kronor som stiftelsen delar ut till unga kulturarbetare dras tillbaka. Samma sak med stipendierna till Musikhögskolan, Konsthögskolan och
Teaterhögskolan. - Det är extra smärtsamt, stipendierna har varit vår baby, säger Thomas Boström som sitter i stiftelsens ledningsgrupp, till Sydsvenskan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!