Konstnären Thomas Hämrén i partnerskap med materialet

HJORTHAGEN. Detta träd som växt genom ett stängsel hittade Thomas Hämrén i Hjorthagen i Stockholm. "Det påminner om en performanceakt där trädet trotsar det instängda av gränsdragning och kontroll. Stängslets funktion försvinner", säger han.

HJORTHAGEN. Detta träd som växt genom ett stängsel hittade Thomas Hämrén i Hjorthagen i Stockholm. "Det påminner om en performanceakt där trädet trotsar det instängda av gränsdragning och kontroll. Stängslets funktion försvinner", säger han.

Foto: Roland S Lundström

Kultur och Nöje2013-11-09 06:51

Naturen som medskapare är en bärande tanke bakom Thomas Hämréns utställning Natural born.

- Den som tror att det behövs en hjärna för att skapa konst har grovt missuppfattat. Det är människan som upptäckt konsten i naturen, säger han.

Trött på den akademiska miljö han omgavs av på Kungliga konsthögskolan i Stockholm sökte Thomas Hämrén Luleå kommuns ateljéstipendium och återvände till hemstaden för att arbeta. Under ett års tid har han förberett den utställning som har vernissage i dag på Konsthallen.

- Konst är till stor del intellektuellt arbete. Idéerna bär hantverket. Själva utförandet går på en vecka.

En motsättning mot hans första statement kan tyckas, men om djur och levande organismer skapar konst och arkitektur för överlevnad eller fortplantning, använder människan sina tillgångar. Idéer och tankarna.

Intresse för upplevelsen

Själv fortsätter han sin undersökning och sitt intresse av upplevelsen som ett subjekt och objekt samt upplevelsens roll i den samtida världen.

- Jag bor i västerlandet, så min undersökning sker här. Jag intresserar mig för om det finns en universell gräns för en upplevelse och vad en upplevelse är byggd av. Just denna utställning är kanske ett bevis för att den universella upplevelsen inte har med kultur att göra, säger han.

Snarare att vår kultur är biologiskt placerad, att människokroppen är en del av en biologisk helhet. Med material från skog och natur låter Thomas Hämrén materialets egenskaper finnas kvar, vare sig han täcker björknäver med reflexfärg eller helt sonika klipper sönder ett stängsel med trädet som växt igenom. Ett sorts partnerskap med materialet.

- Jag har alltid varit fascinerad av träd som spränger gränser. Det blir till en poetisk handling där stängslets funktion försvinner. Symboliskt kan man förvisso se det som en kritik mot gränsdragningar, men jag ser det mest som en vacker gest. Mer skönhet än kritik.

Curator

Inom utställningens ram gör han också en curatorisk undersökning. Två av verken är exempelvis inte hans egna utan konstnären Mats Wikströms.

- Jag var och hälsade på i hans ateljé och såg två tavlor som jag tyckte skulle passa bra i min utställning. Vi har lite samma beröringspunker. Mats har vernissage i Boden samma dag där han visar ett videoverk av mig i sin utställning. Vi gjorde ett utbyte.

Även i ett av de två videoverk han ställer ut är rollen som curator i fokus. Via en resa efter en flod i Gambia får betraktaren en fiktiv utställning av modernister, dansare, geologiska fenomen och bilder från djurens egen konstvärld.

- Så jag curerar naturen, det lokala konstlivet och modernisterna.

Examensutställning

Efter ett ganska hektiskt år som ateljéstipendiat där olika projekt avlöste varandra i snabb takt är han nu tillbaka i skolmiljön, fullt sysselsatt med sin examensutställning som har vernissage i Stockholm om en månad.

- Det blir ett videoverk som går under arbetsnamnet This is a videobased experiment. Jag undersöker videon som medium på djupet, bland annat vad som är en upplevelse baserad på illusion och en verklig upplevelse, säger han.

FAKTA/ THOMAS HÄMÉN

Thomas Hämén, 26 år, är född och uppvuxen i Luleå och är för närvarande boende och verksam i Stockholm och Berlin. Han är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm där han just nu går sitt sista år på masterprogrammet.

Soloutställningar i urval: Brain Mountain, Verkstad – rum för konst, Norrköping 2011, Revenue gallery, Stockholm 2012, ”Sweet sensations tour” - samarbete med The Embassy, bland annat Bergen Kunsthall, Stora teatern i Göteborg, Inkonst i Malmö, Fuse Containers, Global Communications, Göteborg 2013.

Grupputställningar i urval: Antagon festival, curaterat av Yoga Center, Turkku 2013, Luleå Art Biennal, Luleå 2011, On chance, samarbete med Mathias Quisth, Berns Salonger, Stockholm 2012, Objects, Skulpturenpark, Berlin 2010.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!