Konsten lever i Europas fattigaste land

Säg Moldavien och vi tänker fattigdom och elände. Kanske på trafficing i filmer som Lilja Forever. Möjligen på fotboll ? Sverige slog Moldavien med 2?0 i en kvalmatch till fotbolls-VM för några år sedan.

Kultur och Nöje2005-11-25 06:30
Om vi tänker något alls, vill säga. För det lilla landet Moldavien ? med grannarna Ukraina i norr, öster och söder, och Rumänien i väster ? nämns sällan i våra medier och när de fick sin självständighet 1991 efter att ha tillhört Sovjet i många år blev det på sin höjd en notis i svenska dagstidningar. Kanske var det inte heller en slump att guideboksförlaget Jetlag valde att kalla sitt fiktiva resemål ?Molvanien? när de i våras gav ut en parodi på resebok som vänder sig till de resenärer som jagar efter det orörda och oupptäckta.<BR>Men för konstnären Brita Weglin i Luleå har landet Moldavien fått liv och personlig färg. Hon har just kommit hem från några dagars arbete som grafiklärare för ett tjugotal konststudenter och lärare från flera av Moldaviens högre konstutbildningar, bland annat konstakademien.<BR><BR><STRONG>Ställer ut i Chisinau</STRONG><BR>Dessutom ställer hon just nu ut i huvudstaden Chisinau tillsammans med femton andra svenska grafiker, bland annat Philip von Schantz, Per Sundling, Helmtrud Nyström och Per Gunnar Thelander, i samlingsutställningen Svensk Grafik 1980 ? 2005. Utställningen har tidigare visats i Ljubljana och Kaliningrad och i somras på Grafikens Hus i Mariefred. Just nu hänger den i en stor nyrenoverad lokal i College of Fine Arts i Chisinau.<BR>Utställningen är sammanställd av curatorerna Karl Haskel, ordförande i Föreningen för grafisk konst i Sverige, och konstnären Mikael Kihlman på uppdrag av Svenska Institutet. Initiativet togs i samband med det svenska kungaparets stadsbesök i Slovenien sommaren 2004 och tanken är att utställningen ska visa både på traditionen och framtiden inom den svenska grafiken.<BR><BR><STRONG>Övverakar ständigt</STRONG><BR>Det är väl ingen djärv gissning att anta att Brita Weglin är en av de konstnärer som står för framtiden i utställningen. Kunnig i traditionen har hon ständigt överraskat med sin experimentlusta. Dessutom är hon pedagog, bland annat på Sverigefinska folkhögskolans konstlinje i Haparanda, så när tankarna på att arrangera en workshop i Moldavien i samband med visningen av den svenska utställningen föll valet på henne.<BR>Under en intensiv vecka har hon arbetat i lokaler som skiljer sig mycket från dem hon är van vid hemma i Sverige. Karl Haskel och Mikael Kihlman valde KSA:K ? Centre for Contemporary Art ? en i deras tycke fritänkande och öppen konstskola belägen i en närförort till Chisinau som plats för kursen.<BR> ? Man kanske tror att konstlivet i Moldavien är konserverat och mycket traditionellt. I slitna lokaler och utan pengar håller man ändå hög klass på sin konstutbildning och jag blev imponerad av hur långt de kommit när det exempelvis gäller videokonst och databaserad konst, säger Brita Weglin, och visar en konstfilm skapad av videokonstnären Stefan Rusu.<BR>Titeln är Sars opera, anspelad på epidemin med samma namn som härjade för några år sedan. I huvudrollen står en militärorkester och allas vår skräck för smitta.<BR><BR><STRONG>Brist på material</STRONG><BR>Men bristen på konstnärsmaterial är stor och Brita Weglin fick börja med att inreda ett tomt rum när hon anlände till KSA:K för att undervisa.<BR>När det gäller grafik är teknikerna många och Brita Weglin valde att undervisa i en av de nyare som kallas ImagOn och som mycket kortfattat kan beskrivas som ett enklare sätt att överföra konstnärliga bilder till plåt för tryckning. Den pedagogiska tanken var att möta unga studenter och deras lärare med ny teknik. Tankegångarna går igen också i valet av utställningslokal för samlingsutställningen. I stället för att välja ett etablerat statligt galleri i centrum av Chisinau föll valet på en lokal i samma byggnad som KSA:K, som samlar ett sjudande konstliv.<BR> ? Vi hade med oss material från Sverige, vilket uppskattades i ett land där det råder brist på mycket. Entusiasmen är stor, inte minst över att få knyta kontakter med andra konstnärer, säger Brita Weglin.<BR>En av kommentarerna hon fick efteråt var från en av konstprofessorerna som uppskattade hennes sätt att behandla studenterna som jämlika.<BR> ? Det pågår ju en demokratiseringsprocess i Moldavien och där är naturligtvis sådana saker viktiga, säger Brita Weglin, som gärna kan tänka sig fler besök.<BR> ? Tankarna på en uppföljning finns och nu har vi dessutom lagt grunden för deras eget fortsatta arbete, genom att bygga upp en liten grafisk verkstad på skolan. Själv får jag enerigkickar av att träffa alla dessa positiva konstnärer och studenter som är så intresserade och som vill så mycket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!