Konsten att lura ögat

Det är lätt att bli snopen när man kommer in i Piteå konsthall och den pågående utställningen. Den består av två verk av den i Holmsund bosatta konstnären Helena Wikström; dels en svit Immense Moments I-III, dels installationen Det kom så mycket emellan. Resten av rummet är vit rymd.

Foto:

Kultur och Nöje2008-12-08 06:00
Immense Moments består av tre höga bilder 100 x 200 centimeter, utförda i blyerts och olja. Känslan är ömsint och sensuell, de visar män som håller i mönstrade tyger. Bakgrunden är helt vit, männen svagt tecknade i blyerts och så ett stoffmåleri som väcker beundran. Oljan och penseln får mig att tro tyg på purt 1500-talsvis. Installationen i sin tur innehåller en hel mängd små, rektangulära bilder där konstnären målat med akryl på mdf-board eller använt foton. De är sammanställda i oregelbundna grupper och placerade på tavellister av samma limmande träspån. Läser man verket från vänster till höger börjar det med en vågrät svit av en man som sover, kanske oroligt. Sedan kommer tre hyllsekvenser i höjdled med blandade motiv, för att längst till höger visa foton på fuktfläckar. Som helhet är installationen fragmentariskt trots de återkommande motiven människor, stadsmiljöer, djur, föremål och växter. Samtidigt har det ett slutet uttryck som troligen beror på att människorna är bortvända från betraktaren. Trots detta väcks dock en förnimmelse av att mannen är ett tema. Men det är svårt att uppfatta Det kom så mycket emellan som fullständigt, och jag kväver lusten att möblera om bilderna för att få ett möjligt sammanhang. Det känns mer som ett arbete under utveckling, men där Wikström återigen visar stor skicklighet i att lura ögat. På ett par av pannåerna hon målat tapetmönster, sådana som man hittar på äldre, kritiga papperstapeter, och medan jag betraktar dem uppstår känslan mot fingertopparna när man drar naglarna över ytan. Men återigen, det är bara färg och pensel och inget material. Och mycket av det Helena Wikström, som är Piteå konstförenings stipendiat 2007, har gjort har något att göra med detta med att lura ögat, en klassisk gren inom måleriet. Precis som här i Piteå inkluderar Helena Wikström ofta tekniken i installationer. Tillsammans med en annan Umeåkonstnär, Gerd Aurell, har hon till exempel ett pågående verk där de porträtterar människor framför en målad fond placerad ute i en miljö. Men medan Immense Moments från 2003 är fullgånget, känns installationen som sagt bara som en början. Något som är logiskt och kanske till och med önskvärt för ett arbete utfört av en stipendiat.

Det kom så mycket emellan

Helena Wikström

Piteå konsthall

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!