Kommunerna mÄste ta ansvar för barnkulturen

Kultur och Nöje2007-10-11 01:45
VÄren 2007 uppdagades att Norrbottens lÀns landsting förÀndrat sin skrivning frÄn 1994 angÄende uppdraget till sina institutioner. I Kultur för Norrbotten fanns ett tydligt mÄl om att minst 50 procent av verksamheten skulle gÄ till barn och ungdom. Men att det innebÀr en försvagning hÄller inte Norrbottensmusikens chef Gunnel Karbin med om.- TvÀrtom. Barn och ungdomar har nu en rÀttmÀtig plats. Det har blivit tydligare.- MÄlet om 50 procent var verksamt nÀr det kom, behövdes för omlÀggningen. Jag var verksamhetschef pÄ Norrbottens museum dÄ och vi stÀngde bland annat lokaler i samband med det, sÀger Majlis Granström, chef pÄ Division kultur och utbildning pÄ Norrbottens lÀns landsting.- Nu har man styrt om pÄ lÀnsmuseet, lÀnsmusiken och Norrbottens lÀnsbibliotek och vi tycker inte det behövs lÀngre. Barn och ungdomar Àr en prioriterad mÄlgrupp.VÀljer man ÀndÄ att rÀkna publik- och anvÀndarsiffror frÄn 2006 visar de för Norrbottensmusiken del att 58 procent av nyttjarna Àr barn och ungdomar. För första halvÄret i Är ligger man pÄ precis 50.SmÀrtgrÀnsen snart nÄdd
- Vi gör Ànnu mer för barn och ungdom Àn 50 procent, sÀger Gunnel Karbin, och har snart nÄtt en smÀrtgrÀns. SÄ vitt jag vet Àr vi den lÀnsmusikstiftelse som har störst bredd i verksamheten.Förutom offentliga konserter och konserter för förskolor och skolor erbjuder man Àven vidareutveckling i de egna ungdomsorkestrarna och pÄ musiklÀgret Must.Gunnel Karbin Àr i stÀllet mycket fundersam över situationen ute i kommunerna. Förutom musik- och kulturskolor dÀr undervisningen Àr frivillig ska alla barn erbjudas musikundervisning i skolan, obligatoriet som det kallas, men lÀrarnas kompetens Àr oklar.- I de lÀgre Ärskurserna saknar var femte lÀrare som utexamineras utbildning i musik, sÀger hon och hÀnvisar till aktuell forskning.I en nyligen publicerad debattartikel pÄ Rikskonserters hemsida slÄr musikens företrÀdare ocksÄ larm om att 25 procent av alla som undervisar i musik pÄ högstadiet inte Àr behöriga, och att fÄ lÀrare i sin utbildning vÀljer att lÀsa de 90 poÀng musik som erbjuds.DÄlig grund
- Det ger oss en vÀldigt dÄlig grund att jobba vidare pÄ nÀr det gÀller kultur i skolan. Attityderna hos skolledning och personal fÄr en att undra om man tar musikÀmnet lika allvarligt som matte och svenska.Hur kommer dÄ regeringens nyligen aviserade satsning Skapande skola och 55 miljoner till Ären 7-9 att pÄverka Norrbottensmusikens utbud för de yngre barnen?- TjÀnsten som producent för barn och ungdom ska ÄterbesÀttas, men vi diskuterar hur den ska se ut. Vi ska fortsÀtta att erbjuda ett utbud, men det Àr kommunerna som bestÀmmer, sÀger Gunnel Karbin.MÄste finnas nÄgon som tar emot
I det avtal som skrivs för tre Är i taget mellan lÀnets kommuner och Norrbottensmusiken har mottagarna möjlighet att ha önskemÄl och pÄverka utbudet. Och hÀr lÀgger hon in ett par brasklappar. - Varför ska vi producera om inte nÄgon tar emot? Barnen i Norrbotten blir ocksÄ fÀrre.Divisionschef Majlis Granström Àr inne i pÄ samma spÄr.- Det mÄste finnas nÄgon som tar emot det. Det handlar om pengar och man lÀgger över det i skolans budget. DÀr stÀlls kultur mot det som bara mÄste finnas, sÀger hon.SjÀlva satsningen Skapande skola, ser Gunnel Karbin dÀremot positivt pÄ.- Det Àr en fantastisk möjlighet för oss tillsammans, skolorna i lÀnet och vi som institution, att arbeta i nya former. Samarbetet med att fÄ direkta relationer med skolans personal Àr nÄgot vi definitivt behöver utveckla.Hon exemplifierar med skolunika koncept eller att lÄta kunniga musiker frÄn lÀnet svara för nya produktioner. Den blÄ cirkeln i den nya programkatalogen som ska tydliggöra möjligheterna kÀnns dock nÀrmast symbolisk, i början pÄ 1980-talet startade hela verksamheten med "fortbildning direkt i barngrupp" - och egna produktioner.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!