Det har kommit smuts i Trolltagen. Lagom till att baletten i Älvsbyns stora turistmagnet Storforsen firar 20-jubileum och allt. Dessutom har små bakterier dykt upp, sådana som faktiskt lyckas ta död på vargen i sagan. I ursprungsversionen har både slag och sparkar misslyckats. Moder jord är också riktigt illa ute ett tag.-Jag kände behov av en kontrast, berättar Mats Isaksson, föreställningens koreograf. Jag tog kontakt med kompositören Fredrik Högberg och besökte honom i Nyland. Där satt jag en helt dag, berättade vad jag ville och kände.Året var 2000 och Fredrik Högberg, som många musikintresserade i Norrbotten redan mött i olika sammanhang, lämnade strax över en CD med färdig musik. "Fantastiskt fin" Den har dock blivit liggande i sju år. Mats Isaksson brukar också räknas som idégivare till baletten i Storforsen, men själv är han inte riktigt lika säker, även om han länge hade haft en längtan efter att "göra något" konstnärligt på platsen. Han menar snarare att den förre radiomannen Sigvard Hammar är igångsättaren. I samband med en radioserie om norrbottningar i "förskingringen" förde han ihop Isaksson med kompositören Ralph Lundsten, ursprungligen från Ersnäs.Själva miljön i Storforsen var dock mer än välbekant. Mats Isaksson är född i Älvsby kommun och uppvuxen två mil bort, i Vitberget. Till forsen åkte familjen på utflykt, grillade korv och barnen lekte. -Barn blir alldeles vilda när de kommer hit, säger han och får något särskilt i blicken. Tiden var 1950- och 1960-tal; och hur kommer en pojke från den här miljön i kontakt med konstdansen?-Det var Fred Astaire och Ginger Rogers på biografen i Vidsel, svarar Mats Isaksson och ler. Min mor var väldigt intresserad av att gå på bio.-Där ser man vad filmen kan göra. Det är antingen filmen eller kyrkan, tillägger Veronica Leo. Det är hon som skapat alla de fantastiskt färgrika kostymerna till baletten. Välsydda som de är och väl omhändertagna i Älvsbyns kommunhus har de hållit i över 20 år och 75 föreställningar. Nu är hon här för det nya partiet. Flera kostymer, fanor och färgade tygstycken har tillverkats och används i dansen.-Jag har engagerat Hedda-Lisa Negendank igen. Hon var en av dem som sydde kostymerna för 20 år sedan. Den här gången har hon gjort färgningen. Bakom de hållbara kostymerna ligger ett noggrant arbete med att hitta de bästa medarbetarna, men också i att rita kostymerna. Leo, som ursprungligen kommer från Helsingfors, har själv dansat på amatörnivå och hade en känsla för hur de skulle göras för att vara smidiga.-Det är ett trix det där, att sy dem för rörelse och inte bara som en snygg skiss. Men att se hur en kostym fungerar i rörelse är roligt, säger hon.Mats Isaksson träffade hon hos Cramérbaletten, verksam mellan 1968-1986 under Riksteatern. Som konstnärligt tema hade den det nordiska och elektronmusiken. Också Ralph Lundsten som står för ursprungsmusiken till Trolltagen har skrivit för Cramér.Men när det kompaniet startade hade Isaksson just lämnat gymnasiet. Framför sig hade han flera års studier på Danshögskolan i Stockholm, som dansare i Cullbergbaletten då han också började göra koreografier i kompaniets workshop. Då var även Cullbergbaletten nystartad och Birgit Cullberg ägnade sig åt att ur klassiska balettspråket gå vidare och utforska en dramatisk dans. Och precis som Cullberg ser man i Trolltagen hur den klassiska balettens sträckta vrister, de flygande hoppen och längtan att befria sig från tyngdlagen förenas med en tydlig berättelse. Inte för inte har man valt en folksaga, med sina formler och tydliga sensmoral. Den vackre Vallpojken vinner förstås guldprinsessan, besegrar vargen och kniper huvudet av trollen. För att synas för publiken långt upp på stenhällarna är rörelserna tydliga och stora. Men sedan är det det där med miljöförstöringen och Fredrik Högbergs mer urbana musik, som nu får spränga sig in i Lundstens nordiskt lätta musik. Onekligen har det givit Trolltagen en större svärta.Och i kväll när det är premiär för 19:e gången, baletten har haft uppehåll vid två tillfällen, ska allt sitta. Inte bara slutscenens blomsterprydda pilar.