Klassisk saga i nya former
FÖRSTA DAGEN PÅ JOBBET. Håkan Bjerking mitt på scenen där hela den stora ensemblen och produktionsteamet samlats till sin första dag. Tillsammans med Orup började han skriva musikalen Snövit 1994. "Ingen teaterchef har hittills varit så modig som Karin Enberg som vågat satsa på en så här stor uppsättning för barn", säger Håkan Bjerking.
Foto: Eija Dunder
Idén att skapa en musikal efter bröderna Grimms saga utan att ta vägen över Disneys tolkning fick regissören Håkan Bjerking efter att ha iakttagit den äldsta dotterns försök att hitta en egen stil mitt i tonårskaoset. Efter en trevlig fotbollskväll där han tillsammans med ett gäng musikaliska herrar sett Sverige besegra Bulgarien i VM 1994, kastade han fram förslaget till Orup. - Det är ju en sak vad man säger och tycker en sån kväll och vad som faktiskt blir av. Men Orup gick hem och skrev och det första han skickade var en tango - det hade jag inte väntat mig av popkungen, säger Håkan Bjerking om musikalen som enligt uppgift innehåller allt från enkla visor framförda a capella till hiphop och powerballader och en hel del däremellan.Filmade inslag
Numera arbetar Håkan Bjerking främst som filmregissör och i sin föreställning kommer han också att lyfta in cirka tio minuter film. - När han började tala om att vi skulle kunna projicera film tänkte han sig nog en liten filmduk. Men jag högg direkt och skapade en jätteduk för de filmade inslagen som nu ingår som scenografiska element, säger scenografen Mona Blombäck som också anammat ett tempo liknande filmens med snabba byten och scenförändringar. Håkan Bjerking har själv skrivit librettot till sagan där den onda styvmodern bland annat utsätter Snövit för fem mordförsök. Efter det första räddas styvdottern av jägaren som i stället för att lämna över Snövits hjärta och tunga matar styvmodern med delarna av ett vildsvin. I sagans värld blir konsekvensen att styvmodern börjar likna just ett vildsvin. - Att göra masker till den här föreställningen är en utmaning, säger maskören Mila Roberts som ska lyckas med konststycket att både skapa djurlika drag och en häxa av en kvinna som samtidigt ändå ska vara vacker. Musikaliskt dreamteam
Kapellmästaren och arrangören Robert Svensson har handplockats till jobbet av tjänstledige Lars Paulin och runt sig på scenen säger han sig ha skapat ett musikaliskt dreamteam av kompisarna Jonna Löfgren, trummor, Daniel Jonsson, bas, och Erik Zettervall, gitarr. I händerna på Robert Svensson har också dvärgarna fått mer hiphop-liknande drag, något som kommer att förvaltas av musikalens koreograf Patrik Häggström.- Förenklat kan man säga att Snövit handlar om en flicka som växer upp och tar tag i sina egna problem och sitt liv. När hon flyr från slottet är hon 12-13 år, då gäller det att hon kommer till ett gäng som inte är könsbestämda och därför inte utgör något hot mot henne. I slottet har hon lärt sig vett och etikett, hos dvärgarna får hon lära sig att dansa och sjunga och ha det kul, säger Håkan Bjerking.- Det var ett tag sen vi skrev den här musikalen, jag och Orup. Ingen teaterchef har varit så modig som Karin Enberg, som vågat satsa på en så stor uppsättning. Det har hänt att teaterchefer frågat mig om det verkligen måste vara sju dvärgar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!