Klassiker på repertoaren

Med start i kväll, måndag, kommer Filmstaden i Luleå att vid tre tillfällen under hösten introducera ett antal garanterade filmklassiker på sin repertoar. 

Kultur och Nöje2005-09-05 06:30
Filmerna kommer att visas vid vardera ett enda tillfälle (alltid 18.45), kosta en modest 50-lapp i biljettpris samt bestå av följande trippel av titlar:<BR>Moderna tider, av och med Charlie Chaplin och från 1936, inleder klassikervisningarna i kväll.<BR>Detta var Chaplins sista stumfilm (notera att han gjorde den sex år efter att stumfilmen officiellt hade ersatts av ljudfilmen), men den innehåller ljudeffekter och även vissa talade inslag. Här attackerar Chaplin, på sitt eget unika sätt, den hetsframkallande och mänskligt monotona maskinåldern. Men han gör det med bitsk humor och med iakttagande av den sentimentalitet som han ibland också använde sig av.<BR>Själv spelar han den lille luffaren som är verksam vid det obönhörligt framrullande löpande bandet. I rollen som flickan som slår sig ihop med honom förekommer Paulette Goddard(de var gifta även i verkligheten) och bland de musikaliska numren finner vi den oförglömliga Smile.<BR>En klassiker väl värd att se ? eller se om ? på en stor bioduk.<BR>Måndag den 3 oktober visas så den av Orson Wellesregisserade Touch of Evil, från 1958, som här har behållit sin originaltitel men som också brukar visas under sin svenska titel En djävulsk fälla.<BR>Inledningsscenen här är mycket berömd och hela filmen, med Welles själv som en överviktig, svettig och genomkorrumperad polis i en liten håla vid den mexikanska gränsen, är ett stilistiskt mästerverk med bland annat helt fantastiskt foto av Russell Metty.<BR>Welles polisman bråkar med den narkotikapolis som spelas av en mustaschprydd Charlton Hestonom en sjaskig mordutredning. Och birollslistan imponerar också, med namn som Janet Leigh, Marlene Dietrich, Akim Tamiroff, Joseph Calleia och Dennis Weaver.<BR>Sist bland höstens filmklassiker visas så den 7 november Charles Laughtons mycket suggestiva mästerverk Trasdockan, från 1955.<BR>Detta var (tyvärr) skådespelaren Laughtons enda film som regissör och han byggde den på en kusligt minnesvärd roman av Davis Grubb, om ett ungt syskonpar som förföljs av en psykopatisk präst som är övertygad om att de har vetskap om var deras döda pappa har stoppat undan en stor summa pengar som han hade stulit.<BR>Robert Mitchum hade en av sin långa karriärs största stunder som den dovt svartklädde prästen, som har Love och Hate tatuerat på sina knogar och som utstrålar allmän hotfullhet och ondska.<BR>Stumfilmsstjärnan Lillian Gish gör rollen som den gamla kvinnan som tar barnen under sitt beskydd. Och även här är fotot helt fantastiskt, med de mättade nattliga skuggor och skiftningar som Stanley Cortez trollade fram.<BR>En vacker satsning av Filmstaden, alltså, och det är nu bara att hoppas att tillräckligt många tar sig i väg och ser de här klassikerna, så kanske de kommer ännu flera sådan till våren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!