Kents telefon splittrar fansen

Ny skiva, nytt sound, ny mobil. Ny mobil? Ja, när skivförsäljningen tryter får man ta till andra metoder. Kents egen mobil har delat upp fansen i två läger. Men det stör inte Jocke Berg.  - Om någon tycker att vi har svikit några ideal så får de väl tycka det, säger han.

KENTAR. Sami Sirviö, Markus Mustonen, Martin Sköld och Jocke Berg.

KENTAR. Sami Sirviö, Markus Mustonen, Martin Sköld och Jocke Berg.

Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

Kultur och Nöje2007-10-13 01:45
De är här igen. Med en ny skiva och ett nytt sound. Men Jocke Berg och Martin Sköld vrider sig besvärat när de hör orden "nytt sound". Jocke Berg drar en lång förklaring om vådan med att försöka verbalisera musik. - Vi spenderar ju jättemycket tid i studion med att försöka förklara olika idéer om hur det ska låta. Och inte ens folk som har hållit på med det här i hela sitt liv förstår ibland vad man är ute efter. Så visst kan man säga att det är ett nytt sound, men... - ... det är ju så extremt förenklat, fyller Martin Sköld i. Lägre tonart
Jo. Det är klart. Men samtidigt: det låter annorlunda. Nya skivan Tillbaka till samtiden är synthigare, dovare och på något sätt mer klinisk än Kents tidigare skivor. Så det är klart att det är ett nytt sound. I alla fall för oss vanliga lyssnare. - Jag tycker att alla våra skivor är olika varandra. Men när man själv tycker att man tar ett jättekliv, hör alla andra bara det vanliga Kent. Nu tog vi ett tre gånger så stort kliv, och nu hörs det att det är ett annat tänk i grunden, säger Jocke Berg. Dessutom låter Jocke Berg annorlunda. Den karakteristiska, hårt pressade Jocke Berg-rösten är borta. I stället får vi höra en mer naturell röst. Mer som den röst man hör när han pratar. Han säger själv att han var trött "på det där jävla gnället". - Det är högst medvetet. Man har sitt sätt att sjunga och det är extremt svårt att förändra. Man kan slänga på 500 olika effekter på en gitarr, men rösten är vad den är. Det man kan göra är att lägga låtarna i en lägre tonart. Men det är inte bara en ny skiva som släpps nu i dagarna. I samband med skivsläppet samarbetar bandet med mobiljätten Sony Ericsson och erbjuder sina fans att köpa en Kent-mobil. I mobilen finns hela skivan som ljudfiler. Telefonen är designad av Kent själva och de som köper den får möjlighet att vinna konsertbiljetter. Samma dag som nyheten presenterades kunde man läsa på forumet på Kent.nu: "Men vad håller kent på med egentligen? Liksom ringsignal och mobil, allting känns liksom bara fult ju". Eller: "Jaha... Pajasfasoner". Fansen delades snabbt upp i två läger: de som accepterade det och de som menade att Kent nu sålt ut sig fullständigt. Givit upp sina ideal helt och hållet. Jocke Berg drar en djup suck när ämnet kommer upp. "Deras problem"
- Vi visste precis vad som skulle komma. Och vad ska man säga ... vi kommer ju inte att stå med en Sony Ericsson-logga i arslet och spela. Vi gör en musikmobil med dem, och det har varit ett roligt samarbete. Vi fick vara med och designa modellen. Det går ju lite stick i stäv med att ni gjorde en hel turné utan sponsorer. Och med vissa av era texter... - Visst, vi gjorde den största turnén som åkt på svensk mark utan sponsorer. Men därmed inte sagt att vi aldrig kommer att använda oss av sponsorer. Kan du förstå att en del fans tycker så här? - Egentligen tycker jag diskussionen är ganska fånig. Samma kids som laddar ned skivan gnäller på att man försöker få in pengar på annat håll. Men sluta ladda ner skivorna då för fan, så gör vi inte såna här grejer. Vi gör det ju för att kunna fortsätta med det här. Den där mobilen säkrar en Kent-skiva till. - Om någon tycker att vi har svikit några ideal så får de väl tycka det. Det är deras problem. Jag ser mig i spegeln och är jättestolt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!