Katarina Kieri debuterar som dramatiker

Katarina Kieri har nyligen avslutat en veckolång skolföreläsningsturné i Boden och Arvidsjaur. Hon är hemma i Roslagen igen och förbereder en fest. Men inte för att hon bara har sekunder kvar att skriva på manuset till pjäsen Ditt andra ansikte som Lule Stassteater beställt.

SKRIVER PJÄS. Katarina Kieri skriver dramatik för Lule Stassteater.  Foto: LINDA WIKSTRÖM

SKRIVER PJÄS. Katarina Kieri skriver dramatik för Lule Stassteater. Foto: LINDA WIKSTRÖM

Foto: Linda Wikström

Kultur och Nöje2007-12-13 01:45
Nej, inbjudningarna bara halkade iväg och nu är festen i faggorna. Hon vill inte berätta för mycket om Ditt andra ansikte. Titeln är dock inte särskilt hemlighetsfull. Handlingen utspelar sig i ett uppehållsrum efter att skolan ringt ut för dagen. -Det är skrivet som ett slags kammarspel om ett möte mellan en högstadietjej och en lärare. Däri finns också ett överraskningsmoment som blir hela vändningen. Om två människor verkligen ser varandra i ögonen..., säger Katarina Kieri och lämnar de sista orden tomma som en cliffhanger. Katarina Kieri fick Augustpriset för sin andra ungdomsroman Dansar Elias? Nej! när den kom år 2004. Hennes första roman för unga, Ingen grekisk gud precis, nominerades till Augustpriset. I somras utgavs den kritikerrosade Majas morsas kompis. Efter fyra diktsamlingar och tre ungdomsböcker skrev hon också en roman för vuxna, Vem vågar sommaren?, år 2006. I sina böcker uppehåller hon sig ofta i ungdomars värld och mer specifikt i skolan. Liksom alltid när Katarina Kieri börjar skriva vet hon inte hur det ska sluta. I Ditt andra ansikte var hon tvungen att tänka ut slutet ungefär i alla fall. -Nu har jag hållit på så länge att jag vågar lita på den första idén som dyker upp. Med Ditt andra ansikte var det scenen med två personer i ett uppehållsrum som bara fanns där och som jag utgick ifrån. Att skriva dramatik går fort! Annars brukar jag få harva på i ett år. Det här hade jag skrivit igenom på bara några veckor. Först efter att hon tackat ja till att skriva för Lule stassteater insåg hon vad hon egentligen hade sagt okej till. Hon hade ju aldrig skrivit dramatik förut. -Det är ett annat sätt att skriva på. Jag sa ja utan att ha någon egentlig idé. Jag har tidigare påbörjat olika filmmanus men efter att de aldrig blivit färdigskrivna bestämde jag mig för att gå en veckolång kurs i att skriva dramatik. När jag skriver böcker är det språket som är den bärande delen. I dramatiken faller mycket av det bort. Man måste gestalta sina karaktärer i deras repliker. En van Kieri-läsare lär känna igen tonen också från en scen. -På ett av mina skolbesök i södra Sverige var det en pojke som sa att han tyckte att jag skrev precis som jag pratade. Ditt andra ansikte har premiär under våren 2008.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!