Filmen är en av fyra Troellska långfilmspremiärer på bara elva år. Kanske är det därför hans 80-årsdag ter sig så plötslig?
Själv avböjer han att bli intervjuad inför sin födelsedag. Han gör det med en vänlighet som fimpar varje försök att envisas.
Talar gör han däremot i Kurt Mälarstedts alldeles färska biografi Regi foto klippning Jan Troell.
- Jag tror han bestämde sig för att vara ganska öppen, det har varit ett behagligt arbete, han är en väldigt tillmötesgående person, säger Kurt Mälarstedt.
Blyg, vänlig och envis, sammanfattar Kurt Mälarstedt, vars bok i första hand handlar om regissören och filmaren Troell.
Ingen publikfriare
Ingmar Bergman kallade honom för ett "alldeles äkta stort lysande geni" och beundrade Troell för hans kompromisslöshet och totala vägran att göra film annat än efter sin egen övertygelse. Redan debutfilmen Här har du ditt liv från 1966 räknas som en av de bästa svenska långfilmerna någonsin.
På den unge Kurt Mälarstedt gjorde den djupt intryck, liksom på Vilhelm Moberg. Filmen, om en 14-årig flottares väg ut i livet, bygger på Eyvind Johnsons Romanen om Olof och Moberg blev avundsjuk. Ingen filmare hade, ännu, förmått gestalta Mobergs egna romaner med samma känslomässiga styrka.
Jan Troell var en regissör som följde sina infall, som gjorde lyrisk film med långa tysta tagningar.
- I dag är han nästan sur på sig själv att han gjorde den filmen så tidigt, han har aldrig kunnat överträffa den. Och han har en viss poäng, det finns ögonblick som är sanslöst bra, han säger någonstans i Mälarstedts bok att han tillät sig att experimentera på ett sätt som han sedan aldrig vågade, säger Maaret Koskinen, professor i filmvetenskap.
Total kontroll
Biografin ger en bild av det enorma arbete som filmproduktionerna innebär. Jan Troell filmar på plats, exempelvis i Norrlands inland i minus 36 grader, i stället för i studio. För en avgörande scen i Il Capitano åker hela filmteamet till Västergötland för ett sällsynt ängsgräs som blommar blott två dagar. Troell är dessutom en filmskapare med total kontroll: det är i första hand han som står bakom kameran, som regisserar och som klipper.
- Och det är en otrolig ynnest antar jag, han får karva ur materialet som han en gång sett genom linsen, säger Maaret Koskinen.
"Den store observatören"
Manusskrivare har han däremot haft. Medan Bergman var den store dialogsnickraren är Jan Troell i stället den seende regissören, den store observatören, enligt Koskinen.
- Liv Ullmann har berättat om hur han kan kunde vända sig från en dramatisk scen mellan henne och Max von Sydow och i stället filma en fluga i fönstret. Och flugan får sedan en roll i filmen. Han är ofta vid fönster och fångar fladdrande varelser som försöker ta sig ut.
Till frihetstemat i Troells filmer återkommer även Maria Heiskanen, som spelat i fyra av dem, däribland Maria Larssons eviga ögonblick. Som 19-åring, med enbart teatergymnasium bakom sig, valde Jan Troell henne till rollen som Minna, en av Åmselemördarna i den omdebatterade Il Capitano.
- Vi var så unga, så oerfarna, och han litade på oss till hundra procent. Han var otroligt fin i sitt sätt att guida oss, han visade oss filmer och texter för att vi skulle bli inspirerade i stället för att bara säga hur vi skulle göra.
- Jag fattar inte att han fyller 80, det går inte att förstå. Trots sin ålder har han barnets nyfikenhet kvar inför sina skådespelare.