Jazzen förde honom till norr

FRILANSAR. Karl-Martin Almqvist, som har stora framgÄngar med sin egen kvartett, sÀger sig ha sina bÄda fötter i mÄnga olika sammanhang. Sedan nÄgra Är tillbaka Àr han en stadigt Äterkommande musiker i Norrbotten Big Band. Foto: HÄkan Gidlöw

FRILANSAR. Karl-Martin Almqvist, som har stora framgÄngar med sin egen kvartett, sÀger sig ha sina bÄda fötter i mÄnga olika sammanhang. Sedan nÄgra Är tillbaka Àr han en stadigt Äterkommande musiker i Norrbotten Big Band. Foto: HÄkan Gidlöw

Foto: HÄkan Gidlöw

Kultur och Nöje2009-01-08 06:00
Numera Ă€r han ett stadigt inslag i Norrbotten Big Bands saxofonsektion, Karl-Martin Almqvist. Dagarna före jul belönades han med en prestigefylld Guldsax till minne av Arne Domnerus, nĂ„got som förutom Ă€ran innebar ett stipendium pĂ„ 50.000 kronor och en radiosĂ€nd konsert frĂ„n Nalen. Det var det andra stora stipendiet under Ă„ret för Karl-Martin Almqvists del - i augusti tilldelades han Bert Levins jazzstipendium pĂ„ 75.000 kronor. Ska vi fortsĂ€tta upprĂ€kningarna över förra Ă„rets framgĂ„ngar gĂ„r det naturligtvis inte att hoppa över albumet Stretching a portfolio, av mĂ„nga utsedd till Årets skiva. - Det Ă€r klart att det Ă€r roligt med framgĂ„ngar, jag har verkligen inget att klaga över, sĂ€ger Karl-Martin Almqvist som kommit till LuleĂ„ för repetitioner och konserter med Norrbotten Big Band och den amerikanske jazzsĂ„ngaren Kurt Elling. Hit har han kommit regelbundet för konserter med storbandet de senaste fem, sex Ă„ren som en av flera frilansar. - Det ger mig mycket och jag tycker att Tim gör ett otroligt arbete som konstnĂ€rlig ledare. Det handlar inte bara om att han lyckas knyta sĂ„ intressanta solister till bandet utan ocksĂ„ sĂ€ttet han gör det pĂ„. Tim Hagans bakar ihop solisterna med bandet, gör det till en grej vi alla gör tillsammans, vilket innebĂ€r att bandet inte bara kompar, sĂ€ger Karl-Martin Almqvist. Namnkunnig
Första gĂ„ngen han gĂ€stade Norrbotten Big Band var i en annan tid. DĂ„ var han 19 Ă„r och studerade pĂ„ Skurup folkhögskolas musiklinje och fick nĂ„gra veckors vikariat. - Jag kommer faktiskt inte ihĂ„g vilken produktion det handlade om, men jag minns att vi repeterade i Boden dĂ€r bandet hörde hemma dĂ„. Sedan dess har det hunnit rinna mycket vatten under broarna och Karl-Martin Almqvist har genom Ă„ren etablerat sig som en av de mest namnkunniga pĂ„ den svenska jazzscenen som musiker och kompositör. Född i Karlstad, utbildad pĂ„ Skurups folkhögskola, Musikhögskolan i Malmö och senare i New York har han vid det hĂ€r laget hunnit spela med mĂ„nga och i skilda sammanhang - Rigmor Gustafsson, Moksha (tillsammans med Mattias Wellin, Magnus Broo, Sebastian Voegler), Mathias Landaeus House of Aproximation, Stockholm Jazz Orchestra, Nils Landgren Funk Unit och Jacob Karlzon Big 5, för att bara nĂ€mna nĂ„gra. NĂ€rmast hjĂ€rtat fĂ„r man förmoda att hans egen Karl-Martin Almqvist Quartet med honom sjĂ€lv pĂ„ tenorsax, Jonas Östholm pĂ„ piano, Filip Augustson pĂ„ bas och Sebastian Voegler pĂ„ trummor ligger. Gruppen har framtrĂ€tt pĂ„ en rad jazzfestivaler, inte bara i Sverige, utan ocksĂ„ i USA, Europa och Sydamerika. I pressutskicken för den senaste skivan Stretching a portfolio jĂ€mfördes han med Jan Johansson och Lars Gullin, nĂ„got som han sett att mĂ„nga skribenter tagit intryck av. SjĂ€lv blir han gladare av den som sĂ€ger emot och kommer med egna tankar om hans musik och hans sĂ€tt att spela. - En recensent skrev att hon tyckte att jag inte var lika "anemisk" som den omhuldade nordiska jazztonen och pĂ„stod att jag var mer "sangvinisk" och utĂ„triktad. Det blev jag glad av, samtidigt som jag fick lĂ€ra mig tvĂ„ nya ord pĂ„ köpet, sĂ€ger Karl-Martin Almqvist. VĂ€rldsklass
I sin berĂ€ttelse glömde han att sĂ€ga att recensenten ifrĂ„ga ocksĂ„ pĂ„stod att han var i vĂ€rldsklass, nĂ„got som inte tycks bita sĂ€rskilt mycket pĂ„ Karl-Martin Almqvist som inte kan placera in sig sjĂ€lv i nĂ„got sĂ€rskilt fack, men som dĂ€remot kan konstatera att han genom Ă„ren blivit mycket friare i sitt förhĂ„llningssĂ€tt till musiken. - Jag har ingenting emot att kallas "lyrisk". FrĂ„n början var jag naturligtvis fascinerade av de stora namnen. En av mina idoler var Dexter Gordon och nĂ€r min storasyrras kille spelade Michael Brecker och Brecker Brothers för mig i 14-Ă„rsĂ„ldern fick det mig att vilja syssla med musik. För 20 Ă„r sedan var jag vĂ€ldigt kategorisk i min smak, men nu har jag mina fötter i olika lĂ€ger och gillar det. FĂ„ saker kan beröra mig mer Ă€n Dompans musik till Karl Bertil Jonssons julafton och jag tycker att rötterna kĂ€nns viktigare och viktigare. Att som stĂ€ndig frilansare ha ett litet mer fast uppdrag i ett storband innebĂ€r naturligtvis en trygghet, men framförallt tycks det vara det konstnĂ€rliga som lockar i samarbetet med Norrbotten Big Band. - Det gĂ„r naturligtvis inte att komma ifrĂ„n att ett storband innebĂ€r kompromisser för en jazzmusiker som sjĂ€lv gillar att stĂ„ i centrum. Men den lusten fĂ„r jag utlopp för i de mindre grupperna jag spelar i och alla möten engagemanget i Norrbotten Big Band innebĂ€r Ă€r fantastiskt inspirerande. Jag ryser nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ hur det var att spela med Rufus Reid. För att inte tala om samarbetet med saxofonisten David Liebman, bara att fĂ„ höra honom spela! Att sen fĂ„ jamma och spela solo tillsammans med honom Ă€r naturligtvis en upplevelse.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!