Jättemyror och islam iska fönsterluckor på biennalen

MOTTO. Dan Lestander ser konstbiennalen som en plattform för att sprida det kreativa tänkandet till olika skikt av samhället.

MOTTO. Dan Lestander ser konstbiennalen som en plattform för att sprida det kreativa tänkandet till olika skikt av samhället.

Foto: Håkan Gidlöw

Kultur och Nöje2011-04-01 06:00

På torsdagen höll konstnärsgruppen Kilen en presskonferens i Kulturens hus där de tillkännagav vilka konstnärer som kommer att medverka på sommarens konstbiennal. Samtidigt passade man på att bjuda på tårta eftersom det är 20 år sedan den första biennalen anordnades - en vinterutställning på Gültzaudden.

Den 22 juni är det vernissage och utställningen pågår till den 14 september. Samtal pågår ännu med biennalerna i Sao Paulo och Kamerun, så det exakta antalet deltagare är inte klart, men det blir omkring 25 konstnärer från hela världen, från Gammelstad till Singapore, som kommer att ställa ut sina verk i Konsthallen och på länsmuseet och även utomhus - kommunens parkförvaltning är inkopplad. Hur mycket utomhuskonst vi kommer att få se är dock oklart - biennalen är lång och vädrets makter är skoningslösa.

Kontaktnät
Eva Gun Jensen, intendent på konsthallen, uttrycker glädje över att få visa konst från andra delar av världen.

-  Det skulle inte ske annars, vi har inga muskler för det, säger hon och understryker hur viktigt "Kilarnas" växande kontaktnät har varit för spridningen av internationell konst i Luleå.

Installationer, performanceverk, videokonst, kolteckningar och akvareller - spektrumet är brett, som det måste vara när samtidskonsten ska ringas in. Något tema finns inte utan målsättningen har varit att låta konstnärerna "spegla aktuella strömningar och uttryckssätt".

I sitt arbete har urvalsjuryn bestående av Kilen-medlemmarna Pilar de Burgos, Sara Edström, Dan Lestander, Anja Persson och Ricky Sandberg märkt att nivån på de ansökande konstnärerna har förändrats: fler har konstnärlig högskoleutbildning och verken håller högre kvalitet.

-  Det ska vara en nivå som ska hålla i alla väder och i alla världsdelar, säger Dan Lestander och förevisar biennalens motto: Art is the only value of our times, ungefär: konsten är det enda som kan säga något om vår tid.

Inhemskt
För att vara ett internationellt utblickande konstevenemang är ovanligt många av konstnärerna inhemska, och två av dem har kopplingar till Luleå: performanceartisten Johannes Blomqvist samt Thomas Hämén som utforskar den digitala ålderns bildförmedling och inrymmer både dataspelsestetik och pornografi i sin konst.

För att få en politisk vinkel har Kilen bjudit in Nagla Samir från Kairo, som de kom i kontakt med genom Egyptens ambassadör. Nagla Samir vill nyansera den stereotypiska bild av kvinnor i mellanöstern som förmedlas av medierna. Sina filmer, där hon blandar vardagliga inslag med surrealistiska fantasier, projicerar hon på en yta som påminner om de särskilda fönsterluckor med träornament som förekommer inom den islamiska kulturen. Därifrån är steget rätt långt till exempelvis Sören Hüttel från Danmark som använder sig av 80-talskitch och Dynasty-referenser i sin konst. Den mest särpräglade ambitionen finns möjligen hos Carol LaFayette från Förenta staterna; hon har filmat av och kartlagt ett underjordiskt myrsamhälle där åskådaren kan kliva in med 3D-glasögon. Där bor det bladskärarmyror. Du kan alltså hälsa på hos dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!