Krocken mellan natur och industri är visuellt synlig i Kiruna. En fusion som ruskar liv i känslor, i vissa fall resulterande i konst. Och i detta fall i form av en totempåle.
"Gud vad häftig!", utbrister en Kirunakvinna. "Den är mycket större än jag trodde", konstaterar en annan. Kirunas egen totempåle lämnar inte sina beskådare oberörda. Och enligt projektledare Peter Lundström från Statens konstråd har det varit det varit en trend sedan idéskissen låg på mötesrummets bord.
Upprymda
- Människor var upprymda på konstrådet. Trots kaffepaus stod alla kvar och studerade verket på papper och alla hade en åsikt. Ingen var likgiltig, säger Peter Lundström, och berättar om kollegors dragna paralleller till serietidningsvärlden med Fantomen och Tintin.
Bakom den sju meter höga skulpturen står svenske konstnären Oskar Adlert. Han har, med kombinationen av fascination för maskiner och kontraster, än en gång skapat ett teknikinspirerat verk i Ädnamvaares nya landmärke Totem.
- Jag åkte till Kiruna i ett tidigt skede. Ljusförhållanden går att studera i modelleringsprogram men det är verkligheten som räknas.
Där Kiruna börjar
Totempålens placering, synlig efter vägen till och från Norge, förklarar Oskar Adlert med att "det är här Kiruna börjar". Den till kulören starka tvåkomponentsfärgen som används beskrivs också som skottsäker för väder och vind och försäkras hålla 20 år eller längre.
Oskar Adlert blickar ut över lövskogen och gruvans rykande skorstenar i bakgrunden. Han berättar om den entusiasm för naturen han fick då han vandrade i Kebnekaise och om fascinationen för maskinteknik med dess kablar och rör. I hans verk överspacklade med kolfiberspackel. Det är en metod för att ge installationen en mer organisk form.
Natur och industri
Han önskar inte beskriva verket närmare, men trots abstrakta drag står klart att fusionen mellan naturen och tung industri ligger till grund för Totem.
- Jag har skapat det här verket. Men det är ni som får fortsätta fantisera.