"Jag är google kid och skäms för det"
sidor, utan också veta att en boks bästa stund inte är när man slår igen den - att man faktiskt kan få ut något av en text som saknar tillhörande bilder. Man skulle förstås kunna se det som en önskvärd utveckling. Exempelvis kan man försöka med att den ständigt växande bloggosfären utvecklar svenskan och ger unga läs- och skrivvana. Men vad är den vanan värd när den genomsnittliga tonårsbloggaren använder fler uttryckssymboler och bilder än ord för att berätta vad som hänt? För den som kanhända tänker att en bild säger mer än tusen ord rekommenderar jag ett besök hos någon av de mer välbesökta bloggarna. Vad Kenza- och Kissieprinsessornas nya läppglans säger som inte jag kunnat uttrycka bättre i skrift övergår mitt förstånd. Internetutvecklingen går som bekant i den riktning den vill, och riktas den mot ett långlivat bloggfenomen må så vara. Men när det språk vi tar efter är en dyslektisk och särstavande gymnasiebruds istället för ordmagiker i form av författare eller journalister, då knyter jag nävarna till strid - kanske inte för att fördröja internets utveckling, men för att stoppa läsningens avveckling. Maryanne Wolf, professor i barns utveckling och läsförmåga har en gång påstått att djup läsning är oskiljaktigt från djupt tänkande. Skulle vi överge det tryckta ordet skulle Wolfs ord med ens förvandlas från ett simpelt påstående till en domedagsprofetia: ett Sverige utan läsning påskyndar inte bara språkets förfall utan också människans. Jag vill inte se ännu en årgång niondeklassare recensera Alfons Åberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!