"Jag är ett klassiskt svart får"

Till veckan släpper Magnus Ekelund & Stålet plattan Dödskult. För Duo nöje berättar han om nostalgi, credd och alla sina sidoprojekt.

Magnus Ekelund.

Magnus Ekelund.

Foto: Petra Isaksson

Kultur och Nöje2013-04-05 06:00

– Det är konstigt, vissa bemöter mig som att jag jobbar hur mycket som helst och en del tycker inte att jag gör någonting. Jag tror det är för att jag inte har ett ”riktigt” jobb.
Vill man träffa Magnus Ekelund innan nya skivan släpps måste man jobba lika hårt som Ekelund själv. Schemat är späckat – men innan en spelning på Dramaten i Stockholm, en i Glasgow, skivsläppet av Dödskult och ett konsertarrangemang på Lillan i Luleå – lyckas vi ses över en längre fika. Nya plattans titel anspelar till ovan nämnda produktivitet.
– Namnet syftar till en form av besatthet av musik. Det är en hel livsstil som ibland nästan tippar över i en kult för döden.
Det bevisas bland annat av tre fullängdare och en EP de senaste tre åren.
– Jag är produktiv. Jag har inte ett klassiskt nio till fem-jobb men jag jobbar nog mer än de flesta ändå, säger Magnus men Jokkmokksonen blir ödmjuk när han jämför med sin styvfar och två bröder som arbetar i gruva.
– De arbetar helt sjuka pass och sa länge att jag måste börja göra något ”på riktigt”. För mig är det detsamma som att göra något tråkigt och nu har de gett upp. Jag är ett klassiskt svart får.
Ekelund säger att skivan, enkelt uttryckt, berättar att ungdomen är över – här kommer fortsättningen. En sammanfattning av en ungdom som övergått till en livsstil för 26-åringen som gifte sig förra året.
– Förra plattan handlade om att bli kär och gjordes i ett slags rus. Jag skrev ett ateistiskt budskap i en gigantisk romantik som jag tycker att någon inte har lyckats med tidigare.
Lyckades du?
– Det tycker jag själv men jag vet inte hur det har uppfattats av andra, säger Stålets frontfigur och menar att det senaste alstret är ”mer nere på jorden, mer reflekterande över livet”. Att språket är vardagligare, mindre poetiskt och utan det magiska skimret på ”russkivan”.  Mer likt hur han själv pratar.
– Men samtidigt är det ju så att i låttexter kan jag uttrycka saker som i sociala sammanhang skulle vara väldigt konstiga.
Du har sagt att det här är en skiva som blickar tillbaka. Hur då?    
– Det är intressant att vara nostalgisk men man tillåts inte vara det. Det ligger inte i tiden, jag vet inte om det har med det politiska läget att göra.
På vilket sätt?
– Det är svårt att klä i ord. Jag kände bara: Vad fan. Nostalgisk måste man väl få vara och jag har svårt att identifiera mig med ungdomen nu. Musiken förknippas ofta med ungdom och en bohemisk livsstil. Men samtidigt lever jag ju friare än de flesta. Jag har valt frihet framför ekonomisk trygghet. Jag kan producera i två månader eller åka till Glasgow i fyra dagar utan att oroa mig för att förlora flera tusen kronor. Så jag vill ha det, det är frihet för mig.
Ibland inleds Magnus svar med tystnad. Som att ord och meningar kontrolleras först på insidan, innan en längre utläggning levereras. Det är tydligt att ord är viktigt. Tystnaden blir extra lång när vi pratar om den utveckling som Magnus Ekelund & Stålet har haft.
Med tre fullängdare och en EP har ett kliv uppåt i karriären tagits för varje släpp. Den ansedda musikjournalisten Jan Gradvall tog med förra plattan på sin årsbästalista och den minst lika aktade musiktidningen Sonic har senaste singeln Skuggor på skivan som medföljer tidningen. En spelning på Debaser i Stockholm är nära förestående och det är alla tecken som pekar på ett steg in i de finare salongerna.
– Det är intressant. Jag har helt enkelt fått bevisa mig in i den krets där jag vill vara. Allt man gör granskas och jag har arbetat mig in i en krets som anses ha kredd. Men det är ett abstrakt sammanhang. Jag bor i Luleå och är då bevisligen inte intresserad av att vara någon i mittpunkt. Så detta är ingenting jag aktivt skördar. 
Men det går inte att bortse från att kurvan onekligen pekar uppåt.
– Det har varit en jämn kurva och det är jag nöjd med. Jag vet de som har fått raketstarter och sedan när det går trögt så lägger de av. Då kan jag känna: Men vart är övertygelsen?
Är det skillnad att hamna på Åmålbladets årsbästalista, att spela på Debaser eller i Borås?
– Rent personligen är det ingen skillnad på folk av de som gillar min musik. Om jag hade brytt mig om status hade jag inte bott kvar i Luleå. Jag mäter inte så, även om jag förstår att det är mätbart.
Att ta sig från Jokkmokk till ett etablerat namn på den svenska musikscenen är en lång resa och ursprunget kan höras i dagens musik.
– Jag vet inte varifrån jag har fått viljan att göra musik. Jag hör band från New York säga att de alltid velat göra musik och att de har kämpat. Jag känner bara: Dra igen käften, ni vet ingenting om att kämpa.
– Ingenting har kommit gratis till mig. Att gå till musikläraren Håkan och låna en musikanläggning från 60-talet för att det inte finns någon musikaffär på 16 mil är att kämpa. Men Jokkmokk ger en tid att drömma stort, det är bra.
Ibland är det jävligt tur att allting har ett slut återupprepar Magnus Ekelund i senaste singeln Skuggorna.
– Många sjunger typ: Synd att inte den här stunden varade för evigt. Jag har vänt på det. Det är tur att det inte är så. Man kan vara fast i dåligheter och då är det bra att det tar slut. 

Magnus Ekelund
Ålder: 26 år.
Bor: I Luleå.
Uppvuxen: I Jokkmokk.
Aktuell med: Skivan Dödskult som släpps den 10 april. Spelar akustiskt i Glasgow den 24 april och med Mattias Alkbergs Begravning på Dramaten den 29 april.
Diskografi: Svart flagg (2011), Det definitiva drevet (2012), EP:n Sameblod (2012) och Dödskult (2013).
Stålet består av:
Jakob Westerlund, trummor
Nils Sjöö, bas
Samuel Malm, synt
Johannes Andersson, gitarr

Magnus om...

...bloggen på Djungeltrumman:
”I början fick jag direktiv om vad jag skulle skriva om men jag har svårt att ta regi. Nu blir det som det blir och det jag känner för.”
...producerandet av Bodenbandet The Glorias:
”Min debut som producent. Många andra band spelar bra men har inte bra låtar eller låtar som berör. Med The Glorias är det tvärtom och då är det väldigt roligt att jobba. Jag klär det i en snygg kostym kan man säga. De är unga och spretar, jag pekar på de bra sakerna och lyfter fram dem.”
...podcasten EYPAS (Ekelundskans Yvesand Podcasts A Spell):
”Mikael Yvesand och jag är två musiker som bara svamlar. Det blir mycket musik men jag vaktar min tunga. Jag är musikälskare men vill inte låta som en musikhatare och sitta där och säga att band är dåliga. Jag vill vara nyanserad.”
...arrangerandet av återkommande Lillans måndagskonsert i Luleå:
”Det ska vara en känd huvudakt och lokala förband. Det blir ett grymt utgångsläge för förbanden att spela när salen är fullsatt men ingen har några förväntningar på just dem. Det görs alldeles för lite så, man är mycket bättre på det i Stockholm och Göteborg.”
...att ingå i Mattias Alkbergs Begravning: ”Det är enkelt att vara vapendragare åt någon som man litar på så mycket. Matti har ett mod som de flesta saknar och han tar striden. I Alkbergs begravning har jag en väldigt enkel roll och lägger toppingen på låtarna kan man säga.”
...om att ha många projekt:
”Det kan verka spretigt när man radar upp det såhär men jag tycker snarare att det är varierat. Egentligen är det inte konstigare än vad min mamma gjorde när hon var ung. Hon jobbade, tog hand om barn, åkte skidor och lagade mat. Det är bara att mina saker syns mycket.”
Om spelningen i Glasgow:
”Jag vet inte så mycket om den. Det är Jonna Löfgren i Glasvegas som känner någon som spelat upp för någon annan som har en klubb (skratt). Att vi ska spela akustiskt på den klubben den 24 april är allt jag vet men jag litar på Jonna. Det blir kul att sjunga på svenska där. Känna sig lite exotisk som typ Movits när de är ute i världen.”
Om spelningen på Dramaten:
”Jag har ingen relation till Dramaten direkt men jag märker på folk att de tycker att det ska bli coolt. Det kanske blir coolt.”
Om Stålet: ”Det är viktigt att lyfta fram dem. Det är ett helt grymt band och jag är glad att de står ut med den här jävla visionären till ledare. Jag är enväldig och ska alltid ha sista ordet. De har alla egna band och det tror jag är bra för oss, så att de också kan få bestämma.”
Om sin tidigare musikkarriär under namnet Elmo:
”Det var bilder i Okej och artiklar i Frida och månadens hottie bland annat. Det var en absurd erfarenhet. Idag kan jag tycka att jag inte borde ha gjort någonting innan vår första skiva Svart flagg.”
Om sina samiska rötter:
”Det är en del av mig på samma sätt som allt som jag påverkats av. Det är en kraftfull mytologi som är enormt kul att använda i pop. Att lyfta ut ur historia och museer och in i något dagsaktuellt.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!