Internationell operastjärna på plats

MÄSTARKURS. Therése Wiberg är sångpedagog och sångerska och har kommit från Eskilstuna för att delta vid mästarkursen i klassisk sång. På bild även pianisten Matti Hirvonen som leder kursen tillsammans med Katarina Dalayman.

MÄSTARKURS. Therése Wiberg är sångpedagog och sångerska och har kommit från Eskilstuna för att delta vid mästarkursen i klassisk sång. På bild även pianisten Matti Hirvonen som leder kursen tillsammans med Katarina Dalayman.

Foto: Eija Dunder

Kultur och Nöje2013-06-19 06:01

Katarina Dalayman är hovsångerska och en av världens mest efterfrågade dramatiska sopraner. I tisdags landade hon i Piteå direkt från en föreställning i Wien av Wagners opera Valkyria för att undervisa i mästarkursen i klassisk sång på Framnäs folkhögskola.

- Det är första gången jag undervisar vid en mästarkurs så det är med skräckblandad förtjusning jag är här. Men det ska bli roligt, säger hon.

Sångteknik

Katarina Dalayman framträder regelbundet på de främsta operascenerna, bland annat i Paris, Berlin, Wien, Salzburg, Aix en Provence och på Metropolitan, La Scala och Semperoperan. De senaste halvåret har hon knappt varit hemma i Stockholm. Nu ska hon under fyra dagar undervisa 12 sångare i klassisk sång tillsammans med pianisten Matti Hirvonen.

- Det blir kort men intensivt. Normalt sätt brukar jag vilja undervisa långsamt, bygga klossar bit för bit, precis som jag byggt upp min egen operakarriär. Men i dag ska allt gå så fort. Jag får ofta förfrågningar om jag kan ge tips och en mästarkurs handlar väl mer om tips, hjälpa sångarna att bli bättre, säger hon.

Men någon snabb väg till framgång finns inte, menar hon. Snarare bygger en operakarriär på så mycket mer än en bra röst.

- Givetvis krävs att du har en röst som människor gillar att lyssna på, men också bra sångteknik för att klara att sjunga fem-sex timmar på en scen. Jag brukar jämföra operasångarna med elitidrottare. Vi måste träna och ta hand om oss för att hålla en hög nivå. Dessutom ska du ha ett korrekt och trevligt sätt och givetvis kunna uttrycka det du sjunger på ett intressant sätt, säger hon.

Hittat rätt i livet

Själv fick hon ett kall.

- En dag hörde jag av en händelse en aria på radion. Jag minns inte längre vilken aria eller sångerska, men det var en uppenbarelse - ett kall. Jag insåg att det här kan jag också sjunga.

Hon sökte upp pedagoger och började jobba med sin röst. Utbildade sig vid Operahögskolan i Stockholm och debuterade på Kungliga Operan 1991 där hon sjöng Sieglinde i Wagners Valkyria.

- Jag kan egentligen bara säga att det är roligt när man hittar rätt i livet. Jag menar att det fanns något i den röst som jag använt när jag löjlade mig i duschen, säger hon.

Vidareutbildning

Sångpedagogen och sångerskan Therése Wiberg från Eskilstuna är en av de 12 sångeleverna och ser framemot att få jobba med Katarina Dalayman.

- Hon är en stor sopran. Jag har inte jobbat med Matti Hirvonen heller förr än nu. Det ska bli spännande.

Till vardags jobbar hon på en kulturskola samtidigt som hon tar frilansuppdrag som sångerska.

- Givetvis är det ganska svårt att hålla igång två jobb. Det är också ett ständigt sökande av roller och olika auditions. Det gäller att hålla rösten och kroppen fräsch. Därför brukar jag passa på under sommaren att gå olika kurser. Jag tror det är speciellt för musiker att vidareutbilda sig hela livet. Jag älskar också språk och har läst alla operaspråk för att kunna sjunga bättre, säger hon.

Vägledning

Inne i aulan på Framnäs Folkhögskola samlas sedan de 12 eleverna för att hälsa på Katarina Dalayman. De har redan jobbat tillsammans med Matti Hirvonen några dagar men får nu sjunga en halvtimme var under vägledning av Katarina Dalayman.

- Andas in, fyll lungorna med luft.

- Hacka inte luften.

- Bygg din egen atmosfär.

- Gör konsonanterna till dina bästa vänner. Njut av dem och låt dem överbrygga vokalerna, är några råd hon ger. Och så skrattar hon. För glädjen och energin verkar aldrig vara långt borta för Katarina Dalayman.

Och vad krävs då för att bli en bra sångare?

- Givetvis att ha ett bra organ i halsen. Men det krävs också karaktär, temprament och att lyssna till sin röst. Det finns en tendens att många vill ha större röster, mer röst och inte nöja sig och arbeta med den röst man har, säger Katarina Dalayman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!