Som den berömda blixten, från den lika berömda klara himlen: drabbad av den allt uppslukande och gentemot allt annat totalt likgiltiga - PASSIONEN.
Denna slår till, mellan den medelålders engelska kvinnan Suzanne; gift med en fransk läkare, tvåbarnsmor och bosatt i Sydfrankrike, och den förre straffången och svartjobbande spanjoren som hjälper henne att ställa i ordning i husets källare, där hon tänker sig att öppna en sjukgymnastikpraktik.
Och när den ohjälpliga passionen väl har etablerat sig - då blir allt bara kaos. Äktenskapet spricker, ett av barnen bryter med mamman, maken saboterar vad han kan för henne och den nya kärleken; precis allting bara krackelerar.
Och man drabbas också själv, som tittare. In till själva märgen. Och benet. Av allt det känslomässiga totaltrassel som administreras i En sydfransk affär av framför allt den asketiska och på ytan kontrollerat svala Kristin Scott Thomas (fullständigt trovärdig och exakt även i nästan plågsamt brännheta sex-scener) men även av Sergi Lopez och Yvan Attal.
Det går bara inte att slita sig från det här.
Bara. Inte. Alls.