Ikväll skriver Weberkvartetten historia

TURNÉSTART I LULEÅ. Weberkvartetten, som en gång lyftes fram av just Rikskonserter i en tävling, blir den sista i en lång rad Rikskonsertproduktioner som ställer sig på scen i Luleå.

TURNÉSTART I LULEÅ. Weberkvartetten, som en gång lyftes fram av just Rikskonserter i en tävling, blir den sista i en lång rad Rikskonsertproduktioner som ställer sig på scen i Luleå.

Foto:

Kultur och Nöje2010-10-07 06:00
När stråkkvartetten Weberkvartetten ställer sig på scenen i Kulturens hus i kväll för att inleda sin Sverigeturné skrivs det sista kapitlet i Rikskonserters historia. Ändå sedan 1960-talet har Rikskonserter till starkt subventionerade priser sålt konserter till arrangörer över hela landet. Vid årsskiftet läggs institutionen ner. Torsdagens konsert blir den sista i sitt slag i Luleå.Den Härnösandsbaserade Weberkvartetten bildades 1997 och består av Ronnie Weber och Ellinor Weber på violin, Patrik Eriksson på viola och Stefan Moberg på cello. Sedan 2005 har de spelat stråkkvartett på heltid och numer turnerar de både inom och utom Sverige och förekommer flitigt i radio och tv, där de bland annat gjort Veckans konsert. Som många andra yngre kammarmusiker har också Weberkvartetten skapat sig ett rykte för sina uppsökande konserter i okonventionella miljöer, sina gränsöverskridande projekt och sina många samarbeten med tonsättare. Stor musik i litet format
På denna historiska turné spelar Weberkvartetten ett nytt verk av Sven-David Sandström, men också Beethoven och musik av den ungerskfödda amerikanen Résza Vali. Arrangörer för konserten i Luleå är Luleå kammarmusikförening, som under sina år ofta samarbetat med Rikskonserter. - Kammarmusik är stor musik i litet format, men det handlar aldrig om några kioskvältare, säger Åke Hansson, ordförande i Luleå kammarmusikförening.Kammarmusik innebär med andra ord sällan några kommersiella framgångar. Därför har statliga Rikskonserter varit viktigt för musikföreningarna som med små medel försöker hålla en hög nivå på sitt konsertutbud. - Vi har producerat drygt tio kammarmusikturnéer varje år. De arrangörer vi säljer till betalar ungefär 50 procent av vad konserten inklusive resor, övernattning och marknadsföringsmaterial egentligen kostar, så självklart får det här konsekvenser, säger Rikskonserters producent Mats Broström, som bara kan konstatera att de riksomfattande turnéerna av bland annat kammarmusikensembler nu försvinner. I klartext betyder det att besök av internationella storheter som Brodskykvartetten som gästade Luleå i våras i framtiden är ett minne blott. Åtminstone under överskådlig tid. - Våra produktioner har ofta blivit det där lilla extra som arrangörerna har kunnat bjuda sin publik på, genom att de haft lite pengar och vi varit billiga. Just nu finns det inga svar på vad som kommer att hända med till exempel utlandsverksamheten - vem ska producera konsertturnéer med utländska ensembler eller orkestrar? Kanske kommer det att lösa sig så småningom, men jag tror att många kammarmusikarrangörer i landet kommer att få det svårt framöver, säger Mats Broström.En grundsten
Åke Hansson delar hans oro.- En av de frågor jag ställer är hur vi ska kunna behålla musikalisk kvalitet och bredd i hela landet om vi inte har en organisation för det? Rikskonserter har varit en grundsten för oss lokala arrangörer, nu vet ingen vad som kommer att ske och jag är förvånad över att det inte talats mer om det här, säger Åke Hansson. Inte heller länsmusikchefen Gunnel Karbin har något bra svar på kammarmusikens framtidsfrågor. -  Tanken är väl att den nya myndigheten Statens musikverk ska ge frilansmusiker stöd så att de kan komma ut på turnéer, men hur det ska bli med alla utländska samarbeten vet jag inte. Arrangörer med stora muskler går det säkert bra för även i framtiden, men frågan är hur det kommer att se ut utanför storstäderna. Ännu kan vi inte se den kartan, det mesta är skrivet i stjärnorna, säger Gunnel Karbin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!