I brytpunkten mellan gammalt och nytt

Den missförstådde Konstantin, spelad av Filip Tallhamn, har skrivit en pjäs med vilken han en gång för alla hoppas täppa till käften på kulturetablissemanget. Platsen för skådespelet är Norrbottensteatern i Luleå där husregissören Rasmus Lindberg sätter upp Anton Tjechovs Måsen.

GENERATIONSMÖTE. Skådespelarna Frej Lindqvist och Filip Tallhamn i slutskedet av repetitionerna av          Måsen.Foto: Håkan Gidlöw

GENERATIONSMÖTE. Skådespelarna Frej Lindqvist och Filip Tallhamn i slutskedet av repetitionerna av Måsen.Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Kultur och Nöje2009-09-03 06:00
Den missförstådde Konstantin, spelad av Filip Tallhamn, har skrivit en pjäs med vilken han en gång för alla hoppas täppa till käften på kulturetablissemanget. Men den unge dramatikerns dröm om succé, förkroppsligad genom den undersköna Nina som ska framföra hans verk, hotas av moderns - den högt vördade teaterdivan Arkadinas - vassa tunga. Konstantin äts också av sin passionerade kärlek till Nina som i sin tur drivs av sin längtan efter det stora genombrottet som skådespelerska. Platsen för skådespelet är Norrbottensteatern i Luleå där husregissören Rasmus Lindberg sätter upp Anton Tjechovs Måsen. Den 19 september är det premiär och ensemblen ligger i slutskedet av repetitionerna. Anarkistisk
Skådespelaren Filip Tallhamn tilltalas av sin rollfigurs uppstudsiga inställning till de konstnärliga traditionerna. - Konstantin är anarkistisk och respektlös, tar inte hänsyn till det gamla utan vill bryta upp och se vad som händer. Men det är också oreflekterat och kompromisslöst. Det är roligt med det här naiva som ställs emot erfarenheten, säger Filip Tallhamn. För fyra år sedan avslutade Filip Tallhamn och Therese Lindberg sina utbildningar på Teaterhögskolan i Luleå respektive Malmö. - Vi är i början av våra karriärer och inte så olika våra rollfigurer. Man vill inte göra mossig gammal teater. Konstantin vill göra något helt nytt och Nina, ja hon vill ha en fet karriär som skådespelerska, säger Therese Lindberg som sedan tidigare har en varm relation till sin rollfigur. - Nina är en av de roller man absolut kan om man är en ung tjej. Många har sökt scenskolan med just Ninas monolog. När jag hörde att jag skulle göra den rollen här kändes det väldigt roligt. Det är en sådan roll som man vill bocka av på listan. Jag har haft förutfattade meningar om att det skulle vara svårt att förstå sig på henne. Men det är ett av de lättaste rollarbetena jag gjort. Det är så välskrivet att det spelar sig självt. Sedan får man också vara lite av en detektiv för det finns flera sätt att göra saker på, säger hon. Som att lukta på parfym
För Filip Tallhamn har arbetet med pjäsen varit som att återuppta kontakten med en kärlek från förr. Som en förberedelse för Teaterhögskolan gick han på Kalle Flygares teaterskola, där han spelade Konstantin i ett arbete med valda scener ur Måsen. - När jag började läsa manus inför det här arbetet och kom till de stycken jag jobbat med var det som att lukta på en parfym som en tidigare flickvän burit, säger han. Filip Tallhamn och Therese Lindberg beskriver det som en förmån att få jobba ihop med äldre kollegor. På scenen finns bland andra välbekanta ansikten som Margareta Gudmundson, som Arkadina, och Frej Lindqvist, som spelar divans bror Sören Erlandsson, och Mikael Odhag, författaren Trigorin, som även är Arkadinas älskare och senare blir föremål för Ninas svärmeri. - Man kan få massvis med hjälp och inspiration. Det är så roligt att jobba i en ensemble som är så åldersblandad, säger Therese Lindberg. Passande pjäsval
Regissören Rasmus Lindberg menar att Måsen är ett mycket passande pjäsval med tanke på förändringar i såväl som utanför teaterhuset i Norra hamn. Han har valt att förlägga berättelsen till Norrbotten, vid förra sekelskiftet. - Luleå övergår från arbetarstad till universitetsstad. Vi har fått Kulturens hus. Redan där finns en motsättning. Vi ser ett generationsskifte på teatern och har en ny chef. Teatern har ett musealt uppdrag att spela klassiker samtidigt som den har ett uppdrag att skapa det nya och överraskande. Där kan man också se en motsättning. Pjäsen går igen i allt detta. Korsklippt scener
Rasmus Lindberg har själv strukit ned pjäsen och korsklippt en del scener. Han har även bytt namn på en del av karaktärer. - Jag ville lägga det i Sverige. Det blir krångligt med det här ryska. Alla har flera namn och olika personer kallar varandra olika saker beroende på vilken ställning de har i förhållande till varandra. Jag har också valt att förlägga det till midsommar och julafton. Då öppnar sig en värld av associationer, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!