Nederluleå kyrka torsdag 28 juli.<br>Intresset för den klassiska gitarren har gått i vågor ? Göran Söllschervågen var en, och kanske Jakob Henriques är en utlöpare av den. Intresset för akustiskt, klassiskt spel ökades märkbart sedan Göran Söllschers karriär inleddes från mitten av 1970-talet.<br>På torsdagskvällen höll i alla händelser Jakob Henriques, född 1972, en tyvär fåtalig publik i ett andlöst grepp i Nederluleå kyrka. Han inledde sitt program med att spela tre stycken av spanjoren Francisco Tárrega, en av gitarrens allra främsta statusskapare. Tremolokompositionen Recuerdos de la Alhambra (Minnen från Alhambra) är det han är omtalad för och den har attraherat många ? sålunda gav den rockgitarristen Mike Oldfield en Oscar 1984 för musiken i filmen Dödens fält (Killing Fields).<br>Jakob Henriques är en renommerad solist och pedagog och gav prov på både sin odiskutabla förtrogenhet med instrumentet och på sin känsla för den musik han valt. Mauro Guilianis hyllning till Giacomo Rossini i den första av hans sex Rossiniana är en spegel av Rossinis sätt att bygga upp sin musik.<br>Johann Sebastian Bachs Solosonat nr 2 i a-moll var den enda av violinsonaterna, som Bach transkriberade för cembalo. Som Jakob Henriques nu spelade detta verk kunde man lätt känna illusionen av en cembalo ibland. Fugan klarades briljant och det vackra andantet var en njutning att lyssna till.